1. Motivació de la tesi. La investigació de les composicions musicals derivades de creacions literàries i, en general, de les relacions entre la música i la literatura és, a hores d’ara, un aspecte de les dues disciplines poc estudiat. Per a la crítica literària i per a la musicologia no ha estat motiu d’interés, tot i que les dues especialitats comparteixen nombrosos punts de contacte i vincles ben definits. Fins i tot, les obres literàries s’han convertit en algunes ocasions, en material documental directe per als musicòlegs. Tot i que el Tirant lo Blanc ha inspirat una sèrie d’obres musicals des de la segona meitat del segle XX, encara no ha arribat a fer-se un estudi comparatiu d’aquestes composicions com el que ara es pretén dur a terme.
Abordar un treball d’aquestes característiques és fruit de la concurrència de diverses circumstàncies, però fonamentalment de la formació musical de què parteix l’autor (direcció d’orquestra i musicologia) i la necessitat d’intentar un estudi de caire interdisciplinari que analitze les relacions entre la música i la literatura catalana, un terreny poc abonat fins el moment i veritablement apassionant. D’altra banda, i no menys important, s’hi troba la generositat, l’atenció i l’acolliment de què sempre he gaudit dins del Departament de Filologia Catalana de la Universitat d’Alacant i, molt especialment, per part dels dos directors d’aquesta tesi: el Dr. Rafael Alemany i la Dra. Llúcia Martín.
2. Desenvolupament teòric Objectius 1. Presentar la novel·la de Martorell com una font d’inspiració i generadora de variades propostes musicals.
2. Analitzar les obres objecte d’estudi i la seua relació amb la novel·la original (anàlisi musicològica, context de producció i context de recepció).
3. Donar a conèixer i/o posar en valor les composicions estudiades pel que fa a la seua difusió i possibles estudis posteriors que se’n puguen derivar.
Metodologia 1. Abordar l’anàlisi musicològica de la partitura o materials musicals.
2. Punts de connexió amb la novel·la.
3. Context de la composició.
4. Annex de termes musicals (glossari).
5. Llista de reproducció d’Spotify.
3. Conclusions • A més de ser font d’inspiració directa de diverses composicions musicals, la novel·la de Martorell està present, com a element de referència, en altres obres.
• Per gèneres trobem dues òperes (una bufa), dues cantates, un ballet, tres poemes simfònics, una banda sonora original, cinc suites, un pasdoble, un díptic i una cançó rock.
• Les dues formacions amb una tradició més arrelada, l’orquestra simfònica i la banda, tenen una major presència en el conjunt de les composicions estudiades.
• En general, es tracta d’obres sense massa recorregut pel que fa a la seua difusió. Tanmateix, les obres de banda són les més interpretades fora de l’àmbit estricte del certamen o l’esdeveniment que les va fer nàixer.
• És important comptar amb l’edició i/o publicació de la partitura.
• Som conscients que encara hi ha molt de camí a recórrer i que com a propostes de treball futur es pot plantejar l’anàlisi exhaustiva i particular d’algunes d’aquestes peces musicals.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados