Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


L'entorn cal·ligràfic, l'essència de la lletra i el tapís de la creació de la catedral de girona

  • Autores: Cristina Simon Pascual
  • Directores de la Tesis: Jesús del Hoyo Arjona (dir. tes.), Enric Tormo i Ballester (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Barcelona ( España ) en 2021
  • Idioma: español
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Joan Manuel del Pozo Álvarez (presid.), Miquel Planas i Rosselló (secret.), María Magdalena Brotons Capó (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en la Realidad Asediada: Concepto, Proceso y Experimentación Artística por la Universidad de Barcelona
  • Materias:
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • La Iletra es una realitat quotidiana en la nostra vida i s'associa a la cultura en qualsevol de les seves expressions. De l'estudi de la lletra, es a dir, des de la seva morfologia estructural fins al missatge comunicatiu que expressa se'n pot extreure molta informaci6: la lletra actua de mirall i projecta el context historic que l'acull, es portadora de missatges per ella mateixa, per la seva forma i estructura i pel valor comunicatiu que transmet. La present investigacio respon a una voluntat d'analitzar la Iletra per entendre els diferents aspectes que la configuren aixi corn tambe plantejar enfocaments d'estudi transversals amb altres disciplines que ens apropen a aquest univers de la lletra que pot resultar tan suggerent corn habitual pen:, no per aixo exempt d'analisi i d'investigació.

      Des de la disciplina de la comunicacio visual, el disseny grafic, la Iletra es considera corn a projecte grafic. Es protagonista de l'estructura textual i de la configuraci6 del missatge el qual presenta una dimensi6 simbolica que pot reforgar el sentit textual que transcriu la 'tetra i tambe matisar-lo, ampliar-lo i desenvolupar-lo, tal com demostrarem al llarg d'aquest estudi.

      En definitiva, alguns dels aspectes que proposem corn a punt de partida per a l'analisi de la 'tetra son, entre altres, la Iletra entesa corn a projecte, les Iletres escrites versus les Iletres dissenyades, l'entorn digital i les eines de generacio tipografica, etc. Aquest model I'aplicarem en el cas d'estudi que presenta aquesta recerca centrat en les Iletres del Tapis de la Creacio de la Catedral de Girona. El coneixement obtingut pot ser extrapolable i aplicable tambe a altres obres. Incidir en un estudi a fons de les diferents i coordinades dimensions del signe linguistic es un dels objectius de la investigaci6 doctoral que s'ha portat a terme. S'inicia, aquest estudi, des del seu fonament morfologic i estructural, passant pels fonaments sintactics fins a l'estudi pragmatic que adquireix la lletra, a mes a mes de tenir present el seu protagonisme en els acres concrets i especifics que implica la comunicació.

      (EN) Letters are a fact in our everyday lives and are related to culture in any of its various expressions. From the study of letters, it is to say, from their structural morphology to the communicative message that they express, we can get extremely rich information: letters mirror the historical context that bears them, they are message holders by themselves because of their form and structure and because of the communicative value that they transmit. The present research responds to a will to analyse letters in order to understand the different aspects that shape them, as well as to propose cross-sectional study approaches with other disciplines that lead us to their universe, which may turn out as suggestive as common but not, because of the last, exempt of analysis and inquiry.

      From the point of view of the discipline that studies visual communication, Graphic Design, letters are considered graphic projects. They are the protagonists of the textual structure and of the configuration of the message, which introduces us to a symbolic dimension, where the textual meaning of the transcription is reinforced as well as nurtured, expanded and developed, as we will demonstrate in this study.

      In short, some of the aspects that we propose as a starting point for the analysis of letters are, among others, letters understood as projects, the written document versus the designed letter, the digital environment and the typographic generation tools, etc.

      This mode of action will be applied in the study case subject of this research centred on the embroidered inscriptions of the Tapis de la Creaci6 (The Creation Tapestry) of the Cathedral of Girona. The knowledge obtained can be extrapolated and applied to other works as to emphasize the need of a profound study on the different and coordinated dimensions of the linguistic sign is one of the objectives of the doctoral research that we have carried out This inquiry begins with the morphological and structural scaffolding of letters, moving on from the syntactic foundations to the pragmatic study that they require, without forgetting their prominence in the concrete and specific acts that communication implies


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno