Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de The acquisition of postverbal subjects in spanish and its information structure by english-speaking students

María Cornejo Núñez

  • español

    The aim of this dissertation is to research the interaction between word order and information structure in Spanish. In particular, this study has been developed based on preceding theories that deal with information structure in pro-drop languages and how it affects the acquisition of postverbal subjects in Spanish in order to accomplish a descriptive and experimental research on the interaction between the different levels of analysis. This study concerns the acquisition of postverbal subjects by L1 and L2 English speakers of Spanish from an experimental and descriptive perspective, using the main theoretical concepts assumed in the literature on information structure and argument structure. However, the analysis carried out is not entirely theoretical; the theoretical framework is needed in order to present and develop the main studies on the topic, but this dissertation stands on the statistical and descriptive analysis of two linguistic experimental tests. The general hypothesis is that the realization of postverbal subjects may be sensitive to specific focus types. In line with this, we support that: a) the acquisition of subject production and distribution in Spanish (null/explicit or postverbal subjects) might be related one another and share some of the main properties from a syntax and discourse viewpoint; b) from an evolutionary perspective, postverbal subject strategies can be considered as a late acquisition for narrow focus constructions; c) from a second language acquisition perspective, the existence of differences between L1 and L2 speakers of Spanish in relation to the acceptance of postverbal subject structures is relevant enough to carry out an experimental analysis that allows us to develop some didactic proposals for the classroom in the future.

  • English

    El objetivo de esta tesis es investigar la interacción entre orden de palabras y estructura informativa en español. En concreto, este estudio se ha basado en teorías precedentes que tratan sobre la estructura informativa en lenguas que permiten la omisión del pronombre (sujeto) y cómo esto afecta a la adquisición del sujeto posverbal en español con el fin de realizar un estudio descriptivo y experimental sobre este tema. Esta investigación trata sobre la adquisición del sujeto posverbal en hablantes nativos de español (L1) y hablantes de inglés que estudian español como segunda lengua (L2) desde una perspectiva descriptiva y experimental. Para ello, se han utilizado los principales conceptos teóricos que trata la literatura sobre estructura informativa y argumental. Sin embargo, el análisis que se ha llevado a cabo no es enteramente teórico; el marco teórico ha sido necesario para presentar y desarrollar los principales estudios sobre el tema, pero esta tesis se basa en el análisis estadístico y descriptivo de dos tests lingüísticos de carácter experimental. La hipótesis general es que la realización de sujetos posverbales podría estar relacionada con el tipo de foco. En relación a esto, apoyamos lo siguiente: a) la adquisición de la producción y distribución del sujeto en español (omitido/explícito o posverbal) podrían estar relacionadas entre ellas y compartir algunas de las principales propiedades desde un punto de vista sintáctico y discursivo; b) desde una perspectiva evolutiva, las estrategias de sujeto posverbal se pueden considerar una adquisición tardía en el caso de construcciones de foco estrecho; c) desde la perspectiva de la adquisición de segundas lenguas, la existencia de diferencias entre L1 y L2 hablantes de español en cuanto a la aceptabilidad de estructuras de sujeto posverbal es considerablemente relevante como para llevar a cabo un análisis experimental que nos permita desarrollar propuestas didácticas para llevar al aula en el futuro.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus