La investigación aborda la temática de la enseñanza-aprendizaje de la arquitectura situándose específicamente en el ciclo final de la formación universitaria. E investiga las configuraciones vigentes en torno a la titulación y habilitación profesional del arquitecto, para revisar, en tiempos de profundas transformaciones socioculturales, profesionales y universitarias, hasta qué punto el estado de la enseñanza-aprendizaje disciplinar se ha re-estructurado más allá de adecuaciones menores.
El estudio se desarrolla en Chile y España. Ambos países asignan a la universidad la doble responsabilidad de otorgar el grado académico y la habilitación profesional de por vida, y se han adscrito a los lineamientos planteados en el Acuerdo de Bolonia (1999). Pese a estas similitudes, Chile y España presentan una diferencia fundamental: son casos representativos de dos modelos educacionales distintos: el neoliberal y el estatal normado respectivamente.
Investigar cómo la titulación y habilitación profesional del arquitecto se configura en dos contextos y modelos educacionales distintos y paradigmáticos (Chile y España), permitirá caracterizar y contrastar aspectos indicativos de cómo se están formando los nuevos arquitectos en el marco de las ya señaladas transformaciones globales en forma directa. Y a través de un enfoque panorámico, se podrá realizar una aportación crítica tanto para la enseñanza de la arquitectura como para los efectos de la habilitación profesional, en pro de una sostenible expansión disciplinar.
This research arises in response to the weak critical reflection around architectural teaching-learning processes today. As architects, we are confronting a context of profound transformations - which although they are evidenced in concrete changes related to the built environment on which we operate - are related to major paradigmatic sociocultural changes. What it requires, in addition to an adaptation of professional practice to more complex fields of action, a necessary review and actualization of the discipline and its educational base.
Specifically focused in the final cycle of professional education, the research analyses the current degree and professional enablement configurations of the architect in Chile and Spain. Both countries assign the university the double responsibility of granting the academic degree and the professional enablement for life, and they have agreed to the guidelines set forth in the Bologna Agreement (1999). However, despite these similarities, Chile and Spain have a fundamental difference as they are representative cases of two different educational models: the neo-liberal and the state-regulated respectively.
To characterize and contrast aspects indicative of how new architects are being educated and certified in the framework of current global transformations, the research followed the methodology of multiple case studies. Applying instruments of documentary analysis, on-site observation and interviews, the objective was to build a panoramic approach that, based on some architecture schools in both contexts, allows a critical contribution to the teaching-learning and professional processes habilitation. Because to analyze our educational base collaborates to a sustainable disciplinary expansion.
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