Durant els darrers anys s’ha reivindicat la necessitat de tornar a analitzar l’educació a distància com a estratègia de futur per a les institucions d’educació superior. En aquest context els cursos en línia oberts i massius (Massive Open Online Courses o MOOCs) han generat un gran interès com a agents de canvi de l’educació universitària. En aquest sentit, l’estudi que es presenta a continuació cobreix un espai, en els seus inicis mancat de coneixement i recerca, que pretén respondre a les preocupacions inicials entorn aquesta nova modalitat formativa i a la seva pertinència en el món acadèmic i en el marc de l’educació superior.
La tesis doctoral “Els cursos en línia oberts i massius: anàlisi crítica del nou model d’educació a distància i del paper de l’avaluació dels aprenentatges” pretén obrir una línia de recerca que permeti tenir dades reals sobre les possibilitats i les limitacions i problemàtiques d’aquesta nova modalitat formativa. De forma específica aquesta investigació doctoral se centra, en aquest cas, en el tema de l’avaluació dels aprenentatges en el context d’aquests cursos MOOC tenint en compte que, des del punt de vista didàctic, l’avaluació en els cursos en línia oberts i massius, i sobretot, la manca d’una avaluació formativa amb provisió d’un feedback constant als participants, ha estat un dels elements més criticats per part de la comunitat educativa.
L’objectiu principal d’aquesta recerca és el de comprendre el sentit i l’abast dels MOOCs en el marc de l’educació superior en l’actualitat a partir de l’ús de sis fonts de recollida d’informació: l’anàlisi documental bibliogràfic; el qüestionari obert d’opinió al professorat de tecnologia educativa (27 respostes); el qüestionari obert als experts sobre els nous cursos en línia oberts i massius (20 respostes); l’anàlisi documental dels cursos en línia oberts i massius (1401 respostes); el qüestionari tancat d’opinió als estudiants d’educació superior (1425 respostes); i l’entrevista als experts en avaluació en línia (13 respostes).
La següent tesis està formada per quatre grans blocs. El primer bloc el constitueixen quatre capítols. Es tracta del marc teòric que presenta una contextualització dels cursos en línia oberts i massius a través d’analitzar el paper de l’educació en línia en el marc de l’educació superior i com aquesta ha influenciat en les noves formes d’aprenentatges, per acabar introduint aquesta nova modalitat formativa i descrivint-la en la seva totalitat (origen i història, característiques generals, tipologia, plataformes, disseny i implicacions educatives, metodologia, perfil dels estudiants i rol dels docents). La fonamentació teòrica d’aquest treball acaba amb el focus en l’avaluació dels aprenentatges en els MOOCs i un resum en profunditat, segons la literatura, dels avantatges i les limitacions d’aquests cursos. El segon bloc, compost per un sol capítol, exposa en detall la metodologia de la investigació de manera que, a banda de presentar el paradigma, els objectius i la justificació del disseny metodològic de la tesis doctoral, es fa una descripció exhaustiva de cada un dels instruments de recollida d’informació elaborats, dissenyats i administrats en el marc de la recerca i durant els anys 2014, 2015 i 2016 (tècnica d’obtenció d’informació, procediment de recollida de dades, mostra i procediment d’anàlisi de dades). A continuació hi ha un tercer bloc que exposa els resultats d’aquesta tesis doctoral presentats per cada un d’aquests mateixos instruments o fonts de recollida d’informació i, per tant, format per cinc capítols. Per acabar hi ha un darrer bloc on es mostren les conclusions d’aquest estudi, que en aquest cas han estat presentades en relació als vuit objectius específics de la recerca.
Aquesta tesis doctoral sobre el nou context dels cursos en línia oberts i massius i la compleció de l'anàlisi de les dimensions de la investigació estudiades han permès comprendre el sentit i l’abast dels MOOCs en el marc de l’educació superior en l’actualitat. I, concretament, l’estudi ofereix pistes sobre quina seria la millor manera per avaluar els aprenentatges en aquesta nova modalitat formativa.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados