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La recepción de la obra wagneriana en el Madrid decimonónico

  • Autores: José Ignacio Suárez García
  • Directores de la Tesis: Ramón Sobrino Sánchez (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universidad de Oviedo ( España ) en 2002
  • Idioma: español
  • ISBN: 978-84-694-5577-7
  • Depósito Legal: AS.00479-2011
  • Número de páginas: 1995
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Emilio Francisco Casares Rodicio (presid.), Celsa Alonso González (secret.), Ángel Medina Álvarez (voc.), Francesc Cortès Mir (voc.), Xosé Aviñoa Pérez (voc.)
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en:  RUO  TDX 
  • Dialnet Métricas: 6 Citas
  • Resumen
    • español

      La recepción de la obra wagneriana en el Madrid decimonónico, realiza una breve historia de los procesos cronológicos de recepción de las interpretaciones wagnerianas y los escritos de Richar Wagner (o sobre el compositor) publicados en la prensa diaria especializada. La documentación española demuestra que la recepción de la obra de Wagner en París influye negativamente en la difusión de la obra del compositor en España, y desde el fracaso de Tannhauser en París (marzo de 1861) observamos una fuerte polarización de opiniones ante la cuestión Wagner. La ópera, en crisis tras la muerte sw Meyerbeer (1864) y el estreno de Tristán e Isolda en Munich (1865), debate su esencia formal, pero el debate estético, basado en la contraposición de escuelas nacionales (bel canto versus wagnerismo) se relaciona también el debate filosófico presente a lo largo de todo el periodo de investigación.

      En las conclusiones de esta tesis destacamos la dialéctica entre ortodoxia/heterodoxia, base de la oposición ideológica Parsifal/Nietzsche, característica de la España finisecular (misticismo versus egotismo), debate que tiene un origen común: el espíritu decadentista marcado por el spleen, agotamiento del modelo cultural europeo occidental.

    • English

      The object of this thesis, The reception of Wagner’s works in nineteenth-century Madrid, is to carry out a "history of the effect", putting Wagner interpretations in chronological order (concert auditions and opera performances) and also the writings of Richard Wagner (or about the composer) published in daily and specialized press. Although there are some isolated precedents, the documentation seems to indicate that the resounding failure of Tannhäuser in Paris (1861) marks the start of the "massive" reception of the German composer’s work in Spain. From that moment onwards, we observe a strong polarization of opinions regarding the figure of Wagner, his aesthetic thought and his idea of Gesamtkunstwerk. In this regard, there is a debate that questions the essence of formal opera, establishing a contraposition between the Italian and the German national schools (belcanto versus wagnerism). However, the influence of Krausist thought will cause this discussion to have its own typical features in Spain, proposing as a solution, a national opera house which combines universal and particular, traditional and modern. Likewise, the disputes between wagnerists and antiwagnerists become agents of change of other philosophical, moral and ideological disputes present throughout the period under research (1861-1893/94). It is precisely in the conclusions of this thesis where we try to highlight the dialectics orthodoxy / heterodoxy, basis of the opposition Parsifal / Nietzsche typical in finisecular (mysticism versus egotism) Spain. This debate occurs in an enormously syncretic context characterized by the so-called ‘Decadent spirit’, marked by the spleen, i.e. the exhaustion of the Western European cultural model.


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