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Resumen de Calidad y atención primaria: estudio de los factores asociados a la satisfacción de pacientes y profesionales en Europa

C.A. Sánchez-Piedra

  • español

    Antecedentes: este trabajo se basa en la información recogida durante el proyecto EUprimecare (Alemania, Estonia, España, Italia, Hungría, Finlandia y Lituania). Este proyecto tuvo como objetivo estudiar la calidad y los costes en los diferentes modelos de Atención Primaria (AP) en Europa y fue financiado por el VII Programa Marco de la Comisión Europea. Para el análisis de la calidad se decidió estudiar la satisfacción medida en pacientes y profesionales, variable que ha demostrado estar relacionada con resultados en salud.

    Objetivos: describir y analizar los factores asociados con el nivel de satisfacción de los pacientes y los profesionales con los servicios de AP en Europa.

    Metodología: se llevaron a cabo encuestas en pacientes usuarios de AP y médicos de AP en los países participantes. La encuesta a pacientes se llevó a cabo en 3.020 participantes, mientras que la encuesta a profesionales se completó en 1.131 médicos de AP. Se desarrollaron análisis descriptivos, correlaciones bivariantes y regresión logística ordinal y binomial para responder a los objetivos del estudio. La variable dependiente fue ¿satisfacción general¿ con los servicios de AP (encuesta a pacientes) y ¿satisfacción general¿ con su trabajo en los servicios de AP (encuesta a profesionales).

    Resultados: un 76,8% de los pacientes encuestados se mostró satisfecho con la atención recibida en AP. La satisfacción general de los pacientes encuestados se asoció con la edad (OR=1,008), visitas al especialista (OR=0,971), tener un médico de AP asignado (OR=0,497), medición peso, colesterol y tensión arterial (OR=0,593), y algunos países (ORItalia=1,706 y ORHungría=1,644). Cabe destacar que las visitas al especialista influyen negativamente en el mayor grado de satisfacción.

    En la encuesta a médicos de AP, un 68,6% de los participantes se mostraron satisfechos. La variable dependiente se asoció con los años de experiencia del profesional encuestado (OR = 1,013), sistemas de AP basados en redes integradas (OR= 2,832), el acceso directo a los especialistas por parte de los pacientes (OR= 1,303) y el hecho de tener acceso a información sobre la satisfacción de los pacientes (OR= 1,338). Trabajar en un servicio público se asoció negativamente con la satisfacción de los profesionales (OR= 0,757).

    Conclusiones: la satisfacción de pacientes y profesionales con los servicios de AP parece obedecer a ecuaciones en la que tienen un papel relevante factores individuales y también estructurales y de organización de los propios servicios de salud.

  • English

    Background and introduction: EUprimecare project (Germany, Estonia, Spain, Italy, Hungary, Finland and Lithuania) aimed to study quality and costs in different models of Primary Care (PC) in Europe. The project was funded by Seventh Framework Programme (FP7) (2007-2013). In a first phase, the research group defined the variables that characterized the PC models in the participating countries in EUprimecare. Patient and professional satisfaction has shown to be related to health outcomes. Quality of PC systems was studied with satisfaction information obtained from professional and patient surveys. The study assumes the existence of different systems of organization and development in the field of AP in Europe. The first workpackage consisted in defining the variables characterizing PC models in participating countries. A population survey and a professional survey were considered as the most appropriate method in order to study the quality of PC systems. Satisfaction was considered as a primary endpoint to measure quality from the point of view of patients and professionals.

    Objectives: to describe, compare and analyze factors associated with the level of satisfaction of patients and professionals with PC services in Europe.

    Methods: Surveys were conducted in patients using PC services and PC physicians in the countries participating in the study EUprimecare. The patient survey was conducted on 3,020 participants while the professional survey was completed by 1,131 PC physicians. Descriptive analysis, bivariate correlations and, binomial and ordinal logistic regression were performed in order to study the objectives. The logistic regression analysis focused on the variable "overall satisfaction" with the services of AP (population survey) and “overall satisfaction” with their work in PC services (professional survey).

    Results: A total of 76,8% of patient respondants were satisfied with the care received in PC. The overall patient satisfaction PC surveyed was significantly associated with age (OR= 1.008), number of visits to specialist (OR= 0.971), having an assigned PC physician (OR= 0.497), measuring weight, cholesterol and blood pressure (OR= 0.593), and some countries (ORItalia= 1.706 and ORHungría= 1.644). A negative association was found between specialist visits and the degree of satisfaction. In the professional survey, a total of 68.6% of PC physicians participating in the survey were satisfied with the services. The overall satisfaction of respondents was associated with years of professional experience respondent (OR= 1.013), PC systems based on integrated networks (OR= 2.832), direct access to specialists by the patients (OR= 1.303) and having access to information on patient satisfaction (OR= 1.338). Working in a public service was negatively associated with satisfaction (OR= 0.757).

    The largest differences in the results of overall satisfaction with the services of AP between users and professionals were found in Hungary. Patients and professionals from Finland and Italy recorded the highest levels of overall satisfaction.


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