Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


L’experiència estètica de Wolfang Laib i el seu vincle amb la tradició índia

  • Autores: Mariona Vilaseca Arimany
  • Directores de la Tesis: Amador Vega Esquerra (dir. tes.), Antonia Vila Martínez (tut. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Barcelona ( España ) en 2016
  • Idioma: español
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Josep M. Gregori i Cifré (presid.), Mª Teresa Blanch Malet (secret.), José Luis Albelda (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Estudios Avanzados en Producciones Artísticas por la Universidad de Barcelona
  • Materias:
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • El nostre objectiu no és cap altre que el de posicionar l'obra de Wolfgang Laib dins la ja esmentada tradició índia.

      Fent una Aproximació a Wolfgang Laib s'hi poden trobar les influències inicials de l’artista i la seva experiència amb la naturalesa. Aquestes dues temàtiques, d'alguna forma, em permeten desplegar les dues branques del context conceptual de l’artista: les arrels dels referents que integra i es fa seus, i la importància del seu diàleg amb la naturalesa. Com a complement a l'Aproximació a Wolfgang Laib adjunto a la part final, en els annexes, una Cronologia biogràfica ideada per el propi Laib, actualitzada fins aquest any 2015.

      A l’Orient de Wolfgang Laib s'hi pot trobar la seva experiència vital a l’Índia i també el que bé podríem anomenar com introducció a l’obra de l’artista.

      Descripció dels Fonaments de la seva obra: “espai, temps, elements i substàncies”. Seguidament he realitzat una curosa selecció d’obres del catàleg de Laib d’on sorgeixen i es despleguen les quatre obres-branques-propostes expositives de l’artista, més vinculades, al meu parer, amb la tradició índia, com ho són: “The Cobra Snakes are Coming out of the Well at Night” exposició que ens evoca a un dels conceptes de la filosofia índia on el símbol de la serp fa referència a la ignorància en l'individu.

      “Mahayagña”, una especial atenció en aquest estudi ha estat la invitació realitzada per Laib a un centenar de sacerdots indis per realitzar un potent ritual de foc, originari i descrit al llibre dels sacrificis dels Veda, com és la cerimònia de foc que serví com a clausura d'una important exposició-instal•lació a la Fondazione Merz de Torí.

      Una tercera exposició titulada “Frieze of life”, es configurà a partir de les cendres del ritual de l’esmentada mahayagña, dipositades dins de recipients-torretes de fang tradicionals del món indi.

      I una darrera titulada The Rice Meals for another Body”, una instal•lació d’un camp d’arròs en què l’artista inclogué un recipient típic del Sud d’Índia.

      Aquestes quatre propostes, al meu entendre, són un testimoni artístic per tal de poder indagar i concretar les referències directes que vinculen Wolfgang Laib amb la Tradició Índia i ens ha permès introduir les obres dins conceptes estètics com el Rasa, la concepció del temps com a ritme còsmic del Rita, la visió o Darsana de la què és una filosofia de vida com el Sanatana Dharma (l’hinduisme) i, en especial, les dues aproximacions de dos pensaments filosòfics que són d’especial interès per a la nostra tesi: la visió del món des de la filosofia dual del Samkhya i la visió filosòfica del Yoga. Per incidir en aquesta visió m’he usat de dos textos canònics i fonamentals de l’hinduisme com són els Yoga Sutra de Patañjali, i la Bhagavad Gita (pertanyent al poema èpic del Mahabaratha).

      La corroboració de la intuïció inicial en aquesta tesi: l’experiència estètica pot ser interpretada com una invitació i/o via de contemplació. Des del posicionament, ja anunciat per una autoritat com Coomaraswamy, de què l’art és un camí de yoga que permet a l’individu retrobar momentàniament l’experiència d’unitat, m’he permès redactar un Epíleg (Una invitació a la contemplació) on vinculo plenament l’ actitud i proposta de Laib a una missió: la recerca d’una entrada o pas a un altre món.

      S’adjunta en els annex la conversa mantinguda el passat 4 de juny de 2015 amb l’artista Wolfgang Laib on dóna testimoni que el seu no és només un compromís amb el món de l’art, sinó també amb el seu mode de comprendre i viure el món.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno