Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La importància de la implicació dels pares en el procés d'ensenyament-aprenentatge durant l'educació primària, per assolir amb èxit les competències bàsiques

  • Autores: Mª Carmen Martínez Chía
  • Directores de la Tesis: Salvador Vidal Raméntol (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Internacional de Catalunya ( España ) en 2014
  • Idioma: español
  • Materias:
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • La nostra investigació sorgeix partint de l¿interès que planteja saber quins són els responsables (pares, mestres, els mateixos alumnes) i per descomptat les institucions en el procés d¿ensenyament¿aprenentatge dels alumnes. En qui o sobre què recau l¿èxit o fracàs escolar dels nostres nens i nenes. És veure quin és el grau de responsabilitat que tenen totes aquestes persones i institucions, sobre els individus que no assoleixen amb èxit les Competències Bàsiques. A banda d¿assenyalar que tothom hi té part de responsabilitat, nosaltres entenem que el recolzament de la família i més concretament els pares és el més important; animant i estant al costat dels nens cada tarda quan els nens arriben a casa. Aquest recolzament per part dels pares nosaltres destaquem que és important, sobre tot en edats primerenques, quan el nen comença l¿escolarització.

      No és un tema banal, per això l¿interès que desperta i de fet tothom parla del fracàs escolar, del baix rendiment dels nostres alumnes, de l¿abandonament escolar, etc. Entre 1995 i 1998, l¿Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) va portar a terme un projecte sobre el fracàs escolar. Any rere any PISA, a través dels seus informes és qui ens fa sabedors de la situació. Per tant és un tema que suscita prou interès com per ser objecte d¿estudi.

      Plantegem l¿estudi en aquesta Tesi, en el context de l¿educació diferenciada sobre la influència de les famílies en el rendiment acadèmic.

      La importància de la implicació per part dels pares i mares d¿una manera afectiva i efectiva en el procés d¿ensenyament¿aprenentatge dels seus fills , durant el període de primària, potenciarà i a la vegada possibilitarà l¿assoliment amb èxit de les Competències Bàsiques contemplades en el Currículum. Com a conseqüència els nens i nenes seran capaços de desenvolupar en un futur proper, les destreses bàsiques que els permetran resoldre amb eficàcia les situacions que se¿ls plantegin diàriament.

      A partir de l¿objectiu plantejat, podrem veure com la importància del factor humà, en aquest cas dels pares, en el procés d¿ensenyament¿aprenentatge dels seus fills serà garantia d¿èxit.

      La primera part de la Tesi, desenvolupa tot un marc teòric en el que ens fem ressò de la realitat actual parlant dels diferents tipus de famílies; dels diferents models educatius; de com la motivació, l¿autoconcepte i l¿autoestima són decisius per a la formació de la personalitat dels nens i per a un millor rendiment escolar; de les diferències psicològiques i físiques entre els nens i les nenes; de la importància de les relacions entre la família i el centre escolar per a una millor entesa entre totes dues parts i com revertirà d¿una manera positiva en els nens; de la conciliació familia-treball per a poder estar amb els fills en els moments que aquests ho demanen i necessiten. Aspectes tots ells claus, que ens ajuden a centrar el tema i que són importants per a entendre el nostre objecte d¿estudi.

      La segona part de la investigació a través d¿una metodologia quantitativa, i amb una mostra de 100 famílies, pares i mares d¿alumnes de 6è de Primària, es centra en verificar a través d¿un qüestionari contestat pels pares dels alumnes de dues escoles d¿educació diferenciada, si el comportament i resultats acadèmics dels dos grups de nens (i com influeix l¿actitud dels pares en aquest comportament) son iguals o diferents.

      Els resultats de la nostra investigació ens porten a dir que quan els pares s¿impliquen d¿una manera afectiva i efectiva en el desenvolupament i seguiment dels seus fills, aquests obtenen millors resultats acadèmics. També s¿ha constatat que les alumnes obtenen millors qualificacions que els nois i que aquestes són més acurades, treballadores i estan més implicades en les tasques escolars. La diferència més notable està en l¿àrea de Llengües ja que les nenes llegeixen més que els nens i la implicació dels pares quan eren petites també era més important que no pas en el cas dels nois.

      Per acabar dir que és un primer estudi molt vàlid per a posteriors investigacions de caire més internacional, a partir de la qual posteriors investigadors puguin beure d¿aquestes fonts. Actualment escoles de New York, estan fent proves d¿educació diferenciada en barris marginals i els resultats inicials són molt esperançadors. Ara per ara, destacaríem l¿experiència de l¿Eagle Academy Foundations a New York. Cal continuar fent recerca en aquest aspecte i creiem que a partir d¿aquest treball es poden obrir a nivell europeu i internacional noves vies de recerca.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno