Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Atención primaria de salud y prevención de lesiones de tráfico: estudio de una cohorte de personas conductoras

  • Autores: Susana Valiente Hernández
  • Directores de la Tesis: Carlos Martín Cantera (codir. tes.), Catherine Pérez (codir. tes.), Vicent Fonollosa Pla (tut. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Autònoma de Barcelona ( España ) en 2015
  • Idioma: español
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Albert Selva O'Callaghan (presid.), Ana M. Novoa (secret.), Eladio Jiménez Mejías (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Medicina por la Universidad Autónoma de Barcelona
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en:  TDX  DDD 
  • Resumen
    • Les col·lisions de trànsit són un problema de Salut Pública que es pot mesurar i prevenir. Hi ha problemes de salut de risc per a la conducció que van ser categoritzats pel projecte EU-IMMORTAL. També hi ha fàrmacs de risc per a la conducció que van ser categoritzats pel projecte DRUID. L’augment de l’esperança de vida i la desacceleració del creixement de la població està provocant un augment progressiu, d’una banda, de la gent major de 64 anys i, de l’altra, de la gent que pateix problemes de salut crònics. La llei espanyola de trànsit i seguretat vial exigeix una autorització administrativa que implica un reconeixement mèdic que garanteixi les capacitats de la persona per a conduir amb seguretat. No existeix, tanmateix, un protocol que indiqui què cal fer en cas de pèrdua d’aquestes capacitats en els terminis entre reconeixements quan ho detecta la pròpia persona conductora ni tampoc en cas de ser detectades per un professional sanitari en una visita ordinària. Tampoc es coneix la relació entre la percepció del risc de patir una col·lisió per la persona conductora i el seu estat de salut ni existeixen programes de suport i assessorament per la presa de decisions sobre el cessament de la conducció. La feina de l’Atenció Primària de Salut consisteix a fer prevenció, promoure la salut, atendre els malalts i fer recerca per a aconseguir la millora de la salut de la població atesa. Hi ha una població de persones conductores susceptibles de rebre accions de prevenció i promoció de la salut en l’àmbit de la seguretat vial duta a terme per l’Atenció Primària de Salut. L’objectiu general d’aquesta tesi és conèixer les característiques de les persones conductores ateses a 25 Centres d’Atenció Primària de Catalunya. També per una banda, es vol estudiar la percepció del risc de col·lisió i els seus factors associats i per altra, estimar la incidència de col·lisió a la població d’estudi i el seus factors associats. Amb aquesta finalitat, es va dur a terme un estudi observacional, multicèntric, amb dues fases: la primera va ser una fase transversal (2009) i la segona, una fase de seguiment prospectiu de dos anys (2010-2020). A la primera es van realitzar enquestes presencials a un total de 1.949 persones (56,5% homes i 43,5% dones); i a la segona, enquestes telefòniques que van permetre contactar amb el 95% de la població inicial. Aquesta tesi aporta dades sobre les diferències per sexe i edat en les característiques de la població de persones conductores. Ha permès apropar-se a la valoració de la percepció del risc de patir una col·lisió de trànsit i els seus factors associats. Alhora ha permès estimar el càlcul de la incidència de col·lisió de trànsit de la població de persones conductores estudiades durant el període de seguiment. També estat possible estimar aquesta incidència tenint en compte si: hi va caldre atenció mèdica o no; si hi va haver problemes de salut de risc o no i si van consumir fàrmacs de risc per la conducció. En aquest cas, també es van estudiar els factors associats. Finalment, ha posat de manifest que és possible la recerca sobre Seguretat Vial des de l’Atenció Primària de Salut.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno