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Estudio del dibujo infantil en niños y niñas con tea y su relación con las características del autismo

  • Autores: Laura Orellana Martín
  • Directores de la Tesis: Carmen Pellicer España (dir. tes.), Paloma Palau Pellicer (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Jaume I ( España ) en 2017
  • Idioma: español
  • Número de páginas: 396
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Ricard Silvestre (presid.), Silvia Martínez Gallego (secret.), Apolline Torregrosa Laborie (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Resumen
    • español

      La presente tesis trata de aproximarse a las características del dibujo infantil de niños/as con Trastorno del Espectro del Autismo (TEA). Para ello hemos contado con veintitrés participantes de entre 4 y 12 años de diferentes colegios de la Provincia de Castellón, los cuales han elaborado cada uno un dibujo espontáneo, dos dibujos de figuras humanas y cinco dibujos del natural, que forman la muestra de la investigación. La metodología utilizada ha sido el estudio de casos, donde se analizan en profundidad los dibujos obtenidos de los participantes. Además de ello, también se han estudiado relaciones significativas entre estas variables y la sintomatología básica del TEA. Los resultados obtenidos aportan información acerca de los diversos aspectos estudiados en los dibujos de los participantes con autismo. A partir de estos, se proponen recomendaciones para tener en cuenta a la hora de elaborar pictogramas o imágenes dirigidas a esta población.

    • English

      This thesis tries to approach the characteristics of drawings made by children with Autism Spectrum Disorder (ASD). To do this, we worked with twenty-three participants between 4 and 12 years old from different schools in the Province of Castellón. Each one of them produced a spontaneous drawing, two drawings of human figures and five drawings of the natural, which form the sample of the investigation.

      A mixed methodology was used, combining techniques for obtaining both quantitative and qualitative information based on the case study where the drawings obtained from the participants are analysed in depth. For the analysis of the data, a search has been carried out on the basic characteristics studied to the present in the drawings of normotypic children, which have been taken as reference to establish the variables. In addition, significant relationships between these variables and the basic symptomatology of ASD have also been studied.

      In order to ensure objectivity in the analysis process of the sample, several analysis templates have been developed, each one of them with their own glossary where the definition of each variable and its response possibilities are carefully developed.

      The results obtained provide information about the various aspects studied in the drawings of participants with autism. From these, a series of recommendations are proposed to be taken into account when elaborating pictograms or images directed to this population.


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