As organizations become part of larger eco-systems where boundaries are constantly reshaping, network approach complements and extends traditional notions of research in corporate governance. This dissertation consists of three chapters that examine manager’s self-serving behavior by adopting socialized view. In the first chapter, we broaden the concept of managerial entrenchment by considering the network of firms in which CEOs serve as board members. Unlike the traditional agency theory’s assumption that entrenchment occurs within the firm, we move the focus from the firm to the network of firms with board ties to the focal firm and suggest that CEOs may create a network of directorships in order to entrench themselves at a network level. We posit that this will happen when firms’ internal governance structure is strong and their performance prospects are relatively poor. In creating this network of ties, ideal targets are companies with weak governance structures and located in distant sectors from focal firms. We therefore hypothesize that CEOs will make use of these to move to connected firms of network when bad performance is realized. These predictions are empirically supported using a sample of US corporations for the period 2004-2012. Following this line of thought, the second chapter examines how CEOs favor their chances of building networks with other firms. We focus on a concrete use of firm resources, the transfer or tunneling of profits from the CEO’s firm to other firms, and find such tunneling increases the likelihood of gaining additional board appointments as well as maintaining them once CEOs change their job. In the third chapter, we analyze the labor market consequences of building social networks for stigmatized corporate leaders. Different from a dominant view that social network can relieve stigmatization, we provide a competing view that social network can also enhance the intension of stigmatizing effect on failed CEOs. Using a sample of CEOs from year 2004-2012, we find that as the number of ties increases, CEO’s exposure to economic arbiters increases that deteriorates the labor market consequences of failed CEO. Furthermore, CEOs surrounded with networks of strong corporate governance firms also have deteriorating effect from their networks. A medida que las organizaciones se integran en grandes ecosistemas donde las fronteras se están constantemente redefiniendo, el enfoque de red complementa y amplía las nociones tradicionales de la investigación en la gestión empresarial. Esta tesis consta de tres capítulos que analizan el comportamiento directivo que se desvía de intereses de los accionistas mediante la adopción de un enfoque social. En primer capítulo, ampliamos el concepto de managerial entrenchment teniendo en cuenta la red de empresas en las que los directores generales sirven como miembros de la junta. A diferencia de la teoría de la agencia tradicional que supone que entrenchment se produce dentro de la empresa, movemos el foco desde la firma hacia la red de empresas que se vínculan con la empresa focal y sugerimos que los CEOs pueden crear una red de consejos con el fin de atrincherarse a nivel de la red. Postulamos que esto ocurrirá cuando la estructura del gobierno interno de las empresas es fuerte y sus perspectivas de rendimiento son relativamente pobres. En la creación de esta red de vínculos, los objetivos ideales son empresas con estructuras de gobierno débiles y ubicados en sectores distantes de las firmas focales. Por lo tanto, la hipótesis de que los CEOs harán el uso de estos para mover a las empresas conectadas de la red cuando se realiza un mal desempeño. Estas previsiones están apoyadas empíricamente utilizando una muestra de las empresas americanas para el período 2004-2012. Siguiendo esta línea de pensamiento, el segundo capítulo examina cómo los CEOs favorecen las posibilidades de creación de redes con otras empresas. Nos centramos en un uso concreto de recursos de la empresa, la transferencia o tunneling de las ganancias de la firma del director general a otras empresas, y encontramos tal efecto túnel aumenta la probabilidad de obtener citas adicionales con los miembros de la junta directiva, así como su mantenimiento una vez que los CEOs cambien de trabajo. En el tercer capítulo, se analiza el lado oscuro de la construcción de redes sociales para los líderes corporativos estigmatizados. A diferencia de un punto de vista predominante de que la red social puede aliviar la estigmatización, proporcionamos un enfoque alternativo donde la red social también puede mejorar la intensión de efecto estigmatizador sobre los CEOs fallidos. Utilizando una muestra de los CEOs para el período 2004-2012, encontramos que a medida que el número de vínculos, la exposición del director general a árbitros en materia económica aumenta, lo cual deteriora las consecuencias en el mercado de trabajo debido a que el CEOs ha fallado.
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