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Resumen de That love may be all in all. God's relationship with creation in the contemplation to attain love (230-237) of the spiritual exercises of Ignatius of Loyola

Joseph Antony D'Mello

  • español

    Resumen: Cuando San Ignacio de Loyola (1491-1556) dice en la contemplación para alcanzar amor (CAA) en todo amar y servir a su divina majestad lo que se ve es la relación entre lo infinito y lo creado (ámbito filosófico), la relación entre la Trinidad y la creación (ámbito teológico). Por eso en la tesis se trata de un aporte a la CAA desde la perspectiva metafísica de la creación y la teología de la creación. La primera parte de la tesis, que es la parte filosófica, se basa en el Pseudo Dionisio (siglo sexto) y Nicolás de Cusa (1401-1464) que han pensado acera de la relación entre lo infinito y lo creado. Y la primera parte termina proponiendo algunos fundamentos metafísicos acerca de la relación del infinito a lo creado. La segunda parte subraya la relación de Dios en la creación según la CAA. Esta parte hace hincapié en que es el Amor el que habita y trabaja en las creaturas y es el amor el que es el origen y el destino de las creaturas. La tercera parte, que es la parte teológica, estudia la Trinidad como origen, centro y destino de la creación. La relación pericoretica de la Trinidad refleja la relación de la Trinidad con la creación. En la conclusión se proponen algunas claves para interpretar la CAA. La tesis destaca que la Infinitud (parte filosófica), el Amor (CAA) y la Trinidad (parte teológica) abarca toda la realidad y está en lo creado y viceversa. Por eso se puede decir: el Amor sea todo en todos.

  • English

    When St. Ignatius of Loyola (1491-1556) says in the Contemplation to Attain Love (CAL) to love and serve the Divine Majesty in all things what is seen is the relation between the infinite and the created (perspective of philosophy), the relation between the Trinity and creation (perspective of theology). Therefore, the thesis makes a contribution to the CAL from the perspective of metaphysics of creation and theology of creation. The first part of the thesis which is the philosophical part is based on Pseudo Dionysius (Sixth century) and Nicholas of Cusa (1401-1464) who have thought with regard to the relation between the infinite and the created. This part concludes by proposing some metaphysical principles on the relation between the infinite and the created reality. The second part highlights the relationship of God with creation in CAL. This part emphasizes that it is Love which dwells and works in creation and it is Love which is the origin and destiny of creation. The third part which is theological studies the Trinity as origin, centre and destiny of creation. The perichoretic relationship of the Trinity is reflected in the relationship between the Trinity and creation. The conclusion of the thesis proposes some keys to interpret the CAL. The thesis drives home the point that the Infinite (philosophical part), the Love (CAL) and the Trinity (Theological part) envelops the reality. It is Love in creation and vice versa. Therefore, we can say: That Love may be all in all.


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