Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La creació d'activitats per pissarra digital interactiva i el perfil del futur docent

  • Autores: Ramon Palau
  • Directores de la Tesis: Mercè Gisbert Cervera (dir. tes.), Josep B. Holgado García (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Rovira i Virgili ( España ) en 2012
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Ángel Pío González Soto (presid.), Adolfina Pérez Garcias (secret.), Pere Ramon Marquès Graells (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Dialnet Métricas: 1 Cita
  • Resumen
    • La present tesis és un treball d’investigació realitzat a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona sobre la creació d’activitats per pissarra digital interactiva i el perfil dels futurs docents que les han creat. Cada cop donem més importància al perfil de l’estudiant i del docent i per això he cregut important avaluar com un futur docent crea activitats per pissarra digital interactiva i relacionar-ho amb el seu perfil. El perfil del docent o en aquest cas del futur docent l’he determinat a partir de paràmetres i variables com el seu patró d’aprenentatge i la seva percepció de competència digital. En la formació dels futurs docents en el currículum de la URV tenim com a competència: Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació. .És per aquesta raó que el coneixement d’eines i recursos TIC (Tecnologies de la informació i la comunicació) per a l’ús a l’aula és una prioritat. Així mateix hem cregut que la pissarra digital interactiva (PDI) és un dels recursos TIC que ha irromput amb més força en el context de l'educació i formació en els últims anys després de l’ordinador. En l’actualitat s’està potenciant el seu ús a les aules degut a que ofereix més possibilitats que l’ordinador, sobretot perquè permet visionar els continguts en grup i aporta més interactivitat a les classes. Per aquestes raons valorem com a molt interessant avaluar com els futurs docents creen activitats per aquesta eina. Per avaluar aquestes activitats he utilitzat variables com el temps de l’activitat, els models didàctics utilitzats, tipus d’objectiu que pretén assolir, i funcionalitat de la pissarra digital interactiva que s’haurà d’utilitzar. Com a organització i estructura d’aquesta tesi està organitzada en 6 capítols dels quals els tres primers capítols constitueixen la base teòrica i els tres posteriors el procés d’investigació tal i com detallo a continuació: 1r: TIC I EDUCACIÓ. En aquest capítol començo definint el concepte de. NNTT, TIC I TAC. Després aprofundeixo de com aquestes TIC i TAC han afectat a les nostres aules, als docents a l’alumnat i finalment quines metodologies docents aporta o afavoreix 2. LA PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA. En aquest segon capítol defineixo el concepte de PDI, quines eines complementàries existeixen associades a la PDI, el funcionament i funcionalitats d’una PDI, i faig una classificació de les PDI. Abordo també l’ús de la PDI des de diferents perspectives, i estableixo relacions entre la PDI i els docent i la PDI i l’alumnat. 3. LA FORMACIÓ INICIAL DEL PROFESSORAT EN BASE A COMPETÈNCIES: En aquest tercer capítol presento les competències del futur docent,, exposo el model competencial de la URV i el Grau d’Educació i el Máster del professorat de secundària que és d’on he extret la mostra de futurs docents. També exposo els patrons d’Aprenentatge i l’adquisició de competències i finalment descric la competència digital. 4. PROCÉS D’INVESTIGACIÓ: En aquest 4t capítol i 1r de la part d’investigació, analitzo el context, defineixo els objectius, tant generals com específics, la metodologia, la població i la mostra, defineixo també les variables i instruments utilitzats 5. ANÀLISI DE LES DADES: En aquest capítol 5è presento les dades, les analitzo faig les correlacions entre les diferents variables. 6. CONCLUSIONS: En aquest últim capítol, presento i exposo les conclusions dels resultats obtinguts i finalment faig les aportacions de la investigació i les línies futures d’aquesta. A banda d’aquest 6 capítols principals aquesta tesis compta amb una bibliografia, i un annex on podem trobar a banda dels instruments una relació de les dades extretes i correlacionades. És important destacar que aquesta investigació s’ha realitzat dins el marc d’un projecte de la URV i del grup de recerca ARGET i s’ha fet a mode de prova pilot. És per aquesta raó que hem utilitzat una mostra petita. Com es pot veure també hem fet un anàlisis força estadístic tot la dimensió limitada de la mostra, però es pretenia fer-ho d’aquesta manera de cara a que quan aquest projecte es desenvolupi els següents cursos amb mostres grans s’hagi testejat tot el procés de la mateixa manera. En l’actualitat aquest projecte està tenint continuïtat i s’està desenvolupant amb una mostra d’aproximadament 200 futurs docents.Hem establert relacions entre les activitats per a pissarra digital interactiva creades pels futurs docents i els perfils d’aquest. En la part de les activitats hem analitzat a quin grau d’objectiu segons la taxonomia de Bloom feia referència cada activitat, el temps de durada, el model didàctic i la funcionalitat de pissarra digital interactiva que usava. I per la part de perfil hem valorat el seu patró d’aprenentatge i el seu nivell d’autopercepció de competència digital. Com una de les conclusions fruit dels resultats obtinguts és que els futurs docents amb patrons seqüencials i precís tenen una percepció força positiva d’alguns elements de la competència digital en comparació amb la resta de patrons. D’altra banda, també s’ha conclòs que quan les activitats per pissarra digital interactiva tenen una dificultat elevada perquè estan basades en els nivells superiors de la taxonomia de Bloom i precisen un alt raonament cognitiu, s’empren més models didàctics d’ús de la PDI. En relació al nivell de dificultat, si les activitats tenen un grau de dificultat molt elevat es recomanable utilitzar només un nivell de la taxonomia de Bloom, i aquest nivell s’ha de correspondre amb els nivells superiors. Pel contrari, si les activitats tenen una dificultat més senzilla, els nivells de Taxonomia de Bloom recomanables són els inferiors. I finalment, comentar que les activitats amb intervals de temps més llargs utilitzen més eines i funcionalitats de la PDI.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno