Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de L’hipertext i el processament de la informació a Primària El format hipertextual i els seus efectes en el processament i la comprensió de la informació textual en infants d’Educació Primària

Anna Soria Andurell

  • Ubicada en l’àmbit de les teories del processament de la informació i els processos de comprensió i memòria en el camp de la Psicologia i la Pedagogia, i partint també de les noves tecnologies del context actual, aquesta tesi doctoral busca estudiar els efectes que el format hipertextual pot tenir en la comprensió lectora i la memòria del contingut textual en els contextos d’aprenentatge de la nostra societat d’avui. El format hipertextual aporta una nova dimensió a la comprensió lectora afegint a la pròpia escriptura una estructura en forma de xarxa semàntica que augmenta les possibilitats de relacionar conceptes i idees a mesura que es navega per ella. La recerca d’aquest estudi té per objectiu analitzar si aquesta estructuració, que l’assimila a la manera de pensar del cervell humà, té algun efecte sobre la comprensió i el posterior record d’aquesta informació, de forma concreta, entre els infants d’educació primària. Aquesta investigació busca estudiar les diferències entre la comprensió i el record d’un contingut textual donat presentat de forma lineal i el mateix contingut textual presentat de forma hipertextual a dos grups d’alumnes de cinquè curs d’educació primària. També es pretenen analitzar les rutes de navegació seguides pels alumnes a qui es presenta el contingut en format hipertextual, per valorar les seves estratègies de lectura i processament d’aquesta informació i definir les característiques del seu nivell d’ús d’aquest tipus de materials. La finalitat global de l’estudi és la de determinar si existeixen diferències significatives entre el processament de la informació amb cadascun d’aquests dos tipus de formats textuals, i en quin sentit apunten aquestes diferències, per tal d’aprofundir i aportar coneixements més precisos sobre les actuals eines educatives digitals en el context iniciat pel programa de digitalització de les aules d’educació primària del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. El disseny del present estudi parteix de la hipòtesi que el processament de la informació presentada en format hipertextual millora la consolidació i l’emmagatzematge d’aquesta a curt i llarg termini degut a l’estructura dels seus nodes (fragments) d’informació en forma de xarxa que s’assimila a la forma d’organització neuronal del cervell humà, així com al funcionament per associació d’idees i conceptes de la ment humana. Atès que la informació en forma d’idees, conceptes, esquemes i imatges mentals, s’organitza en la ment humana a través d’una extensa xarxa neuronal, la informació processada i consolidada seguint les mateixes pautes d’associació i connectivitat entre nodes, és relacionada més ràpidament amb aquells coneixements ja consolidats en el cervell i, per tant, s’assimila més ràpidament, permetent un emmagatzematge més profund i durador en el temps


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus