Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Sobre l’òpera i els seus metges

    1. [1] Hospital Universitario Son Espases

      Hospital Universitario Son Espases

      Palma de Mallorca, España

  • Localización: Medicina balear, ISSN-e 2255-0569, ISSN 1579-5853, Vol. 34, Nº. 3, 2019, págs. 15-20
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • About the Opera and its doctors
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      This research aims to analyze the opera repertoire in terms of content of medical roles and patients. Also, to identify significant characters and passages that exemplify the changing role and perception of medicine in society for five centuries.

      A systematic search was performed. The musical characteristics and the interpretive roles, and their determinants, were tabulated and analyzed formally.

      Of a total of 493 operas, 52 (10.6%) were identified with a patient or a doctor as characters. They span 239 years, from 1777 to 2016. Beyond Family Medicine and non-specified generalists, some operas could be attributed to medical specialties, including 3 (5.8%) to Respiratory Medicine. In the 33 operas with medical roles, they are all represented only by male characters, distributed by chord mainly in the grave tunes. In general, the composer who appears with the greatest interest in reporting disease is Giuseppe Verdi, with nine operas including doctors. Finally, a trend in the changing role of doctors can be observed. From the majority of smaller buffal roles, with magical or comic components, in the XVIIIth century, to a professional and technical doctor more recently.

      Opera shows a changing perception of the roles of doctors and patients throughout history, with a blatant gender bias that still persists.

    • català

      Aquesta investigació té com a objectiu analitzar el repertori de l’òpera en continguts de rols mèdics i de pacients. També per identificar personatges i passatges significatius que exemplifiquin el paper i la percepció canviants de la medicina en la societat durant cinc segles.

      Es va realitzar una cerca sistemàtica. Les característiques musicals i els rols interpretatius, i els seus determinants, van ser tabulats i analitzats formalment.

      De un total de 493 òperes, 52 (10,6%) es van identificar amb un pacient o un metge com a personatges. Abasten 239 anys, de 1777 a 2016. Més enllà de la Medicina de Família i els generalistes no especificats, algunes òperes es podrien atribuir a especialitats mèdiques, incloent 3 (5,8%) a Medicina Respiratòria. En les 33 òperes amb rols de metge, tots estan representats només per personatges masculins, distribuïts per corda principalment en les tonalitats greus. En general, el compositor que apareix amb el major interès en informar de malalties és Giuseppe Verdi, amb nou òperes incloent metges. Finalment, es pot observar una tendència en l’evolució del paper dels metges. Des de la majoria dels rols bufals menors, amb components màgics o còmics durant el segle XVIII, fins a un metge professional i tècnic més recentment.

      L’òpera mostra una percepció canviant dels rols dels metges i pacients al llarg de la història, amb un biaix de gènere que encara persisteix.

      Paraules clau: Dones, humanisme, música, òpera, veu.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno