Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


El primer día de clases.

    1. [1] Universidad de Buenos Aires

      Universidad de Buenos Aires

      Argentina

  • Localización: Revista de educación y derecho = Education and law review, ISSN 2013-584X, ISSN-e 2386-4885, Nº. 18, 2018
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The first day of class.
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El conocimiento entre docentes y estudiantes es indispensable en el proceso de enseñanza. Aunque el primer día de clases resulta ser el momento propicio para iniciarlo, esta oportunidad puede perderse si se lo encara como un día más del curso, que sólo se diferenciará del resto de las clases por las presentaciones protocolares de docentes y alumnos. En este artículo referiré cómo a través del empleo de algunas herramientas didácticas una clase anodina puede transformarse en una experiencia interesante y motivadora para los alumnos e informativamente provechosa para los docentes. El primer recurso consiste en un formulario electrónico llamado “inventario de intereses” que sirvió como disparador para la presentación de los alumnos y proporcionó a los profesores información valiosa de aquéllos. Además, el comentario grupal de su contenido contribuyó a generar un entorno favorecedor de la creación de vínculos interpersonales y al haberse empleado la tecnología para la elaboración del formulario se pudo maximizar su uso. La segunda herramienta es de tipo lúdico. Mediante una competencia entre equipos, a través de un juego de preguntas y respuestas se realizó una evaluación diagnóstica del nivel de conocimiento de los alumnos sobre determinados temas afines a la asignatura de una manera mucho más amigable que la clásica realización de un examen escrito. La trivia sirvió también para adelantar de un modo no explícito temas que se verían durante la cursada. Finalmente, en el campus virtual se proporcionó información detallada acerca del contenido del curso, sus requerimientos, condiciones de aprobación y materiales de estudio y también otros de tipo más general, que están vinculados con la profesión de abogado, en aras de servir como elemento motivacional e inspirador del desarrollo profesional futuro.

    • English

      Acquaintance between teachers and students is essential in the process of teaching and learning. Although the first day of class is an appropriate moment to initiate that mutual knowledge, this opportunity can be lost if it is managed like any other day of the course, which only differs from the rest of the classes due to formal introductions of teachers, students and the syllabus. In this paper I will refer two first day of class activities that may encourage students’ motivation about the course and at the same time, may help teachers to get valuable information about their students background and interests. The first tool consists of an electronic form named “interest inventory”, which was made on Google Forms. It works as an icebreaker to encourage students to introduce themselves. Besides, if teachers ask the right questions, they will get information about their students’ expectations and previous knowledge and background on the subjects and the course. As some questions may be answered aloud in front of class, they are helpful in building a welcoming environment and favour students mutual knowledge. Besides, as the form is designed by means of Google Forms, technology helps to maximize its use. The second tool is a ludic one and consists of a quiz. The course is divided into different groups and each group, by turns, answers one question. The winner is the one that gets more right answers. Questions must be defined in order to get information about the students´ previous knowledge of certain topics related to the course. The “trivia” also helps to bring forward – in a subtle way - topics which will be studied during the course. This is an easier and more friendly way to get information about pupils deficiencies, skills or preparedness than a regular written diagnosis test. Finally, in the virtual campus of the school or the university teachers must provide detailed information about the content of the course, its requirements, approval conditions, study materials, etc. Materials related to the real practice of law – that is to say, the professional tasks performed by lawyers in their offices o in court every day - may also be included in the virtual campus in order to be used as a motivational and inspiring element.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno