This paper addresses part of a project inserted in the in-service training processes that are being carried out in relation to the development of professors’ competencies. It’s essential approach is to propose a training model in order to develop research competencies of in-service teachers of the Benemerita Universidad Autonoma de Puebla, Mexico (buap). The proposed model includes as subsystems: the cognitive, the procedural, and the communicative attitudinal.
Taking into account the singularities of the suggested context, the concepts of research competence and investigative project methodology are redefined among others, are fundamental and described, in a timely manner, the components of the model and the essential relations produced between them to favor the improvement and development of analytical competence of those in service teaches of the buap.
Este trabajo constituye parte de un proyecto insertado a los procesos vinculados con la formación de las competencias docentes. Su propósito esencial es proponer un modelo de formación y desarrollo de la competencia investigativa en profesores en ejercicio vinculados a la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México (buap). El modelo sustentado incluye como subsistemas el cognitivo, el procedimental y actitudinal comunicativo. Atendiendo a las singularidades de este contexto, se redefinen los conceptos de competencia investigativa y método de proyecto investigativo significativo. Se fundamentan y describen de forma puntual los componentes del modelo y las relaciones esenciales que se producen entre ellos para favorecer la formación y desarrollo de la competencia investigativa en los docentes de la BUAP.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados