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Eric Santner, “flesh”, soberania e arte: Dois corpos do povo ao sul do Equador?

  • Autores: Flávia Almeida Pita
  • Localización: Passagens, ISSN-e 1984-2503, Vol. 9, Nº. 3, 2017, págs. 501-531
  • Idioma: portugués
  • Títulos paralelos:
    • 埃里克·桑特纳,“肉体”,主权和艺术:赤道以南的人民的两种肉体?
    • Eric Santner, « flesh », souveraineté et art: Deux corps du peuple au sud de l’équateur ?
    • Eric Santner, “Flesh”, Sovereignty, and Art: The People’s Two Bodies South of the Equator?
    • Eric Santner, «flesh», soberanía y arte: ¿Dos cuerpos del pueblo al sur del Ecuador?
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El artículo analiza a dos artistas brasileñas contemporáneas; la pintora Rosana Paulino, de la ciudad de São Paulo, y la escritora Conceição Evaristo, natural de Minas Gerais, cuyos trabajos se hacen eco del difícil lugar que ocupa la mujer negra brasileña, a la luz del libro de Eric Santner The Royal remains: The People’s Two Bodies and the Endgames of Sovereignty. A través de las pistas dejadas por el arte producido en el período de formación de la modernidad, Santner teoriza sobre el modo en que las sociedades posmonárquicas, establecidas bajo el signo de la razón científica, de la secularización, de la eclosión del capitalismo y de la idea de autonomía de los sujetos, y marcadas por el poder disciplinario de la biopolítica, encaran el proceso de sustitución de la soberanía monárquica por la soberanía popular. En la condición de artistas que crean y bajo una perspectiva eurocéntrica (adoptada por Santner), a partir de la mirada del Otro, Rosana Paulino y Conceição Evaristo acaban por revelar que la cuestión de la soberanía popular y del lugar que en ella ocupa el pueblo todavía carece de un giro descolonizador que suscite nuevas perspectivas y reflexiones.

    • English

      This article analyzes two contemporary Brazilian artists – painter Rosana Paulino from São Paulo and writer Conceição Evaristo from Minas Gerais – whose works strongly reflect the difficult space occupied by black Brazilian women, in light of Eric Santner’s book The Royal Remains: The People’s Two Bodies and the Endgames of Sovereignty. By means of clues left by the art produced in the period shaping modernity, Santner theorizes on the way in which post-monarchical societies confront the process of substituting monarchical sovereignty with popular sovereignty, established as they are in a context of scientistic reason, secularization, the eruption of capitalism, and the idea of the autonomy of subjects, and marked by the disciplinary power of biopolitics. Under the Eurocentric perspective (adopted by Santner) and based on the gaze of the Other, Rosana Paulino and Conceição Evaristo’s artistic production effectively reveals that the question of popular sovereignty and the space people occupy in it still lacks a decolonial shift, raising new gazes and reflections.

    • français

      Cet article se penche sur deux artistes brésiliennes contemporaines, la peintre pauliste Rosana Paulino et l’écrivaine de l’État de Minas Gerais, Conceição Evaristo, dont les travaux reflètent la place difficile occupée par la femme noire brésilienne, à la lumière du livre d’Eric Santner, The Royal remains: The People’s Two Bodies and the Endgames of Sovereingnty. À travers les pistes laissées par l’art produit à l’époque de la formation de la modernité, Santner théorise sur la manière dont les sociétés post-monarchiques, établies sous le signe de la raison scientifique, de la sécularisation, de l’éclosion du capitalisme et de l’idée d’autonomie des sujets, et marquées par le pouvoir disciplinaire de la biopolitique, font face au processus de substitution de la souveraineté monarchique par la souveraineté populaire. Dans leur condition d’artiste produisant, sous une perspective eurocentrique (adoptée par Santner), à partir du regard de l’Autre, Rosana Paulino et Conceição Evaristo finissent par révéler que la question de la souveraineté populaire et de la place qu’y occupe le peuple doit encore passer par un tournant décolonial et susciter de nouveaux regards et réflexions.  

    • português

      No presente ensaio pretende-se fazer da apresentação do livro de Eric Santner, The Royal remains: The People’s Two Bodies and the Endgames os Sovereingnty, uma linha guia para algumas reflexões sobre os temas desenvolvidos pelo Autor, na tentativa de ressignificá-los a partir de duas artistas brasileiras contemporâneas - a pintora paulista Rosana Paulino e a escritora mineira Conceição Evaristo, cujos trabalhos ecoam fortemente, em especial, o difícil lugar ocupado pela mulher negra brasileira. Em sua obra o professor americano investiga, através de pistas deixadas pela arte produzida no período de formação da modernidade, o modo pelo qual as sociedades pos-monárquicas, formuladas sob o signo da razão cientificista, da secularização, da eclosão do capitalismo e da ideia de autonomia dos sujeitos, e marcadas pelo poder disciplinar da biopolítica, enfrentam o processo de substituição da soberania monárquica pela soberania popular. Na condição de artistas que produzem, sob uma perspectiva eurocêntrica (adotada por Santner), a partir do olhar do Outro, Rosana Paulino e Conceição Evaristo acabam por revelar que a questão da soberania popular e do lugar que nela ocupa o povo ainda carece de um giro descolonizador, a suscitar novos olhares e reflexões.

    • 中文

      本论文分析了两位巴西当代艺术家的作品,一位是圣保罗州的女画家罗莎娜·保利诺(Rosana Paulino),另一位是米纳斯吉拉斯州的女作家康赛颂·埃瓦里斯托 (Conceição Evaristo)。她们的作品都特别强调了巴西黑人女性所处的艰难的地位。作者引用了美国著名社会心理学家埃里克·桑特纳(Eric Santner)的理论。在其著作《皇权遗留:人民的双重肉体和君权的终极游戏》,桑特纳通过分析解读现代时期的艺术家的作品,理论描述了通过科学理性,世俗化,资本主义和主体自主权的爆发,在此基础上构建的后君主制社会。这个后君主制社会的特征是用生物政治(biopolitica)权力作为奖惩机制,以民众主权(soberania popular)取代君主权(soberania)。两位巴西艺术家, Rosana Paulino和Conceição Evaristo,在欧洲中心主义(桑特纳所采用)视野下,用“他者”的眼光观察和反思后君主制社会的民众主权问题,她们认为,以民众主权为特征的巴西社会仍然缺乏一个去殖民化转变。她们的艺术作品引发人们关于后君主制(和后殖民)社会多重问题的反思。


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