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Mediation in university communities: the experience of the Universidad Complutense de Madrid

  • Autores: Leticia García Villaluenga
  • Localización: Journal of Conflictology, ISSN-e 2013-8857, Nº. 1, 2009, págs. 75-81
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      Conflict is inherent in human nature and universities cannot escape this fact. Indeed, being a community with its own identity traits generates its own conflictive dynamics. The close and prolonged daily contact between people and groups with different functions, the wide range of roles assigned to their members or the limited resources can represent a source of conflict directly affecting the personal and professional relations of those there. All conflict requires specific intervention, and this need not always be developed through the disciplinary system. This process is obviously necessary, but insufficient, if we want to resolve the root cause of the conflict. This requires working on values and needs or modifying organisational structures in terms of the interests of the parties involved, and this system is not designed to these ends. This is why it is important to introduce a cooperative conflict management and mediation project in these higher education organisations with awareness raising and training for their members, and the creation and provision of a technical support service for conflict management, mediation and resolution for the whole of the university community. This article looks at these questions in terms the pioneering experience developed to this end at the Universidad Compultense of Madrid.

    • English

      El conflicto es inherente a la naturaleza humana y la Universidad no sólo no escapa al mismo, sino que, al ser una comunidad con unas señas de identidad definidas, genera sus propias dinámicas conflictivas. La estrecha y prolongada relación diaria de personas y grupos con distintas funciones, la multiplicidad de roles asignados a sus miembros, o el carácter limitado de sus recursos, pueden ser fuente de conflictos que incidan directamente en las relaciones personales y laborales de los individuos que la componen.

      Todos los conflictos necesitan una intervención específica que no implica que haya de realizarse principalmente a través del sistema disciplinario. Sin duda este proceso es necesario, pero insuficiente, si queremos llegar a resolver el conflicto de fondo, ya que hay que trabajar con valores, necesidades o modificando estructuras organizativas en base a los intereses de las partes, y aquél sistema no está pensado para tal fin. De ahí la importancia de implementar un proyecto de mediación y gestión cooperativa de conflictos en estas organizaciones de educación superior. Todo ello, a través de la sensibilización y formación de sus miembros, la creación y ofrecimiento de un servicio de apoyo técnico en gestión de conflictos y de mediación y resolución de los mismos para toda la comunidad Universitaria. El presente artículo reflexiona sobre estas cuestiones, partiendo de la experiencia pionera desarrollada a tal fin en la Universidad Complutense de Madrid.


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