Argentina
This paper proposes to continue the studies initiated in other instances of research to explore the children's literature from literary studies and the impact of political violence in recent military dictatorships. The text looks last tour from the experience of two key authors of children's literature for Argentina and Brazil, such as Graciela Montes and Ana Maria Machado. First, this study aims to deepen the ways in which the political violence of the dictatorship fell upon the intellectual authors of these practices in the two countries. This will allow us to establish similarities and differences between the two cases. On the other hand, advance in the analysis of narrative reviews understood as fundamental memories for the reconstruction of the controversies that defined the main proposals of children's literature in the nineties, in a democratic context. The critical position of the authors regarding the movements of their field and the characteristics of the context of each country contributes to deeper modes from which literature participates childhood.
Este trabajo propone continuar los estudios iniciados en otras instancias de investigación con el fin de explorar la literatura infanto-juvenil desde los estudios literarios y el impacto de la violencia política de las últimas dictaduras militares. El texto recorrerá las miradas del pasado a partir de la experiencia de dos autoras claves para la literatura infantil de Argentina y de Brasil, como son Graciela Montes y Ana Maria Machado. Por un lado, este estudio pretende profundizar en los modos en los que la violencia política de la última dictadura incidió en las prácticas intelectuales de estas autoras en los dos países. Esto nos permitirá establecer similitudes y diferencias entre ambos casos. Por otro lado, avanzaremos en el análisis de narrativas críticas entendidas como memorias fundamentales para la reconstrucción de las polémicas que definieron los principales planteos de la literatura para niños en los años noventa, dentro del contexto democrático. El posicionamiento crítico de las autoras con respecto a los movimientos de su campo y las características del contexto de cada país contribuye a profundizar en los modos desde los cuales la literatura participa de la infancia.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados