Bart Kamp, Carme Vallverdú, Eduardo Sisti
El concepto servitización hace referencia a la tendencia existente entre las empresas manufactureras de basar sus negocios no solo en los bienes producidos, sino cada vez más en los servicios. Esto implica ampliar la cartera de propuestas de valor en el mercado, integrar y enlazarlas en forma de soluciones completas. A su vez, implica generar ingresos por la prestación de servicios y/o cobrar por productos como si fueran servicios.
El presente estudio conceptualiza el fenómeno de la servitización, presenta el estado de cuestión entre la industria catalana (perspectiva meso-económica) y recoge experiencias de 8 empresas catalanas (perspectiva micro-económica) para indagar en barreras y beneficios de la servitización.
The concept of servitization refers to the trend among manufacturing companies to base their business not only on produced goods, but increasingly on services. This implies expanding the portfolio of value propositions in the market, integrating and linking them in the form of complete solutions. In turn, it implies generating revenue from the provision of services and/or charging for products as if they were services.
This study conceptualizes the phenomenon of servitization, presents the state of the art among the Catalan industry (meso-economic perspective) and collects experiences of 8 Catalan companies (micro-economic perspective) to investigate barriers and benefits of servitization.
At this time when all territories in the world are facing complex challenges, among which the climate emergency stands out, there is a need for profound social transformations. Moreover, the requirement that these transformations should be of a democratizing nature is also proving to be a relevant topic.
Zerbitizazio kontzeptuak manufaktura-enpresek beren negozioak ekoiztutako ondasunetan ez ezik, zerbitzuetan ere oinarritzeko duten joerari egiten dio erreferentzia. Horrek esan nahi du balio proposamenen zorroak handitu eta soluzio oso gisa integratu eta lotu behar direla. Era berean, zerbitzuak emateagatik edota produktuengatik zerbitzuak balira bezala kobratzeagatik diru-sarrerak sortzea dakar.
Azterlan honek zerbitizazioaren fenomenoa kontzeptualizatzen du, Kataluniako industriaren egoera aurkezten du (ikuspegi mesoekonomikoa) eta Kataluniako 8 enpresaren esperientziak biltzen ditu (ikuspegi mikroekonomikoa) zerbitizazioaren oztopoak eta onurak aztertzeko.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados