L’essència de la història de l’art es troba en la seva capacitat per transformar les idees, els sentiments i la informació que transmeten els objectes artístics en relats rics i evocadors. Joaquim Garriga va practicar aquesta disciplina com un art, el de narrar les imatges i l’arquitectura amb eloqüència. En record seu aquest llibre aplega un seguit de contribucions que tracen un arc temporal que va des de l’edat mitjana fins al món contemporani i que posen de manifest la varietat i la fecunditat de temàtiques, de registres crítics i d’enfocaments metodològics de la ciència que ell va dur a terme amb tanta saviesa. Llegint els articles descobrirem com els historiadors de l’art es mouen en el temps, reconstrueixen la genealogia d’un tema, assenyalen els valors estètics i històrics d’un objecte, n’identifiquen i en caracteritzen els autors, i analitzen les funcions de les obres artístiques i les relacions que la societat hi ha mantingut i hi manté. En fi, s’esforcen per apropar al públic interessat uns tresors patrimonials que ens interroguen i ens meravellen.
Sobre Joaquim Garriga i Riera: (Malgrat de Mar, 1945-Barcelona 2018)
pág. 11
Santa Maria de Sant Pere de Terrassa(Barcelona) i el Tempietto de Bramante(Roma): Notes sobre la iconografía de Sant Pere
pág. 19
pág. 35
Les ínfules de Sant Miquel: les pintures murals romàniques de Tubilla del Agua
pág. 49
pág. 63
pág. 73
Una tomba napolitana a Santes Creus: un bisbe inesperat i un relleu trescentista d'importació
pág. 103
Els draps de pinzell i altres objectes de devoció privada a les llars barcelonines del segle XV: Una primera aproximació
pág. 115
Arnau Gassies, el mestre d'Aiguatèbia: Una proposta sobre la pintura del nord-est de Catalunya a mitjan segle XV
pág. 133
pág. 157
"Quello che dipintori oggi dicono prospettiva": (Manetti, Vita di Filippo di Ser Brunellesco)
pág. 167
pág. 177
Más que un Crucifici: Rodrigo de Osona entre la historia y la argumentación, con Piero al fondo
pág. 187
El judici del foll: L'anomenat quart rei com a motiu artístic i moral en el tríptic de l'Epifania de Hieronymus Bosch
pág. 197
El tríptic de Sant Vicenç i la Mare de Déu de Roda d'isàvena: un tapís d'anada i tornada
pág. 213
Magnificiència descrita: Els objectes artístics de Simó Benet de Clariana (1520)
pág. 225
Pintura i retaule en blanc i negre: Sobre Joan de Borgonya al santuari de les Olives i Miquel Ramells i Guiu Borgonyó(Mestre de Canilo) a Caldes de Malavella
pág. 239
El retrat de Vittoria Colonna "la dona més famosa d'Italia": de la col·lecció Cambó (MNAC)
pág. 255
pág. 267
pág. 285
A redescoberta de um importante pintor manerista activo na Catalunha: o retàbulo de Dosrius e a obra do Portugês Joao Baptista
pág. 297
pág. 313
Un historiador conegut, un teóleg oblidat: Onofre Manescal (1569/1570-d.1611)
pág. 325
pág. 339
Tornant a Agustí Pujol: el Sant Crist de la col·legiata de Valldeflors de Tremp
pág. 355
pág. 371
pág. 383
pág. 405
pág. 413
Magda Mària
pág. 423
La revista femenina Or y Grana (1906-1907): Dona i caricatura política en els inicis del Noucentisme
pág. 441
Torres-Garcia a les ciutats: de Barcelona a Nova York
pág. 465
L'art de la Catalunya medieval durant la Guerra Civil espanyola: Viatges reals (París i Ginebra) i viatges frustrats (Brusel·les, Londres i Nova York): la posició de Pere Coromines i Montanya
pág. 485
pág. 499
Jaboticabeira: Joaquim Garriga a Terra brasilis
pág. 511
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados