Mediation in university teaching has become an essential tool to manage conflicts and improveclassroom dynamics in higher education institutions. In an academic environment, where diversegroups with different interests and perspectives interact, conflicts can frequently arise. Mediationoffers a structured approach to resolving these conflicts, promoting communication andcooperation. This approach not only helps resolve disputes, but also contributes to a more positiveand productive educational environment. The objective of the essay is to explore how mediation canimprove communication and resolve conflicts between students and teachers in the universitysetting; The methodology is qualitative, since it involves the review of other essays and documentary sources, to analyze mediation strategies and evaluate their impact. The main findingof the essay is that the implementation of mediation techniques in university teaching not onlyfacilitates conflict resolution, but also strengthens the interpersonal and communication skills ofstudents, resulting in a significant improvement in the academic climate and in general academicperformance.
La mediación en la docencia universitaria se ha convertido en una herramienta esencial paragestionar conflictos y mejorar la dinámica del aula en las instituciones de educación superior. En unentorno académico, donde interactúan diversos grupos con intereses y perspectivas distintas, losconflictos pueden surgir con frecuencia. La mediación ofrece un enfoque estructurado para resolverestos conflictos, promoviendo la comunicación y la cooperación. Este enfoque no solo ayuda aresolver disputas, sino que también contribuye a un ambiente educativo más positivo y productivo.El objetivo del ensayo es explorar cómo la mediación puede mejorar la comunicación y resolverconflictos entre estudiantes y docentes en el ámbito universitario; la metodología es cualitativa, yaque conlleva la revisión de otros ensayos y fuentes documentales, para analizar las estrategias demediación y evaluar su impacto. El principal hallazgo del ensayo es que la implementación detécnicas de mediación en la docencia universitaria no solo facilita la resolución de conflictos, sinoque también fortalece las habilidades interpersonales y de comunicación de los estudiantes,resultando en una mejora significativa en el clima académico y en el rendimiento académicogeneral.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados