Guayaquil, Ecuador
In the educational context, studying both impulsivity and executive functions are crucial forstudents' learning and academic adaptation. Impulsivity is defined as difficulty inhibiting orcontrolling inappropriate responses, while executive functions are defined as skills that regulategoal-directed behavior. A correlational-descriptive scope study was carried out, with an expo factodesign, where impulsivity and executive functions were evaluated in a sample of 60 school-agedadolescents from different regions of Ecuador. The results reveal that adolescents who reached theaverage level of impulsivity also reached that level of executive functions. The differences betweenadolescents from the regions showed that on the coast there are medium-high scores in impulsivityand executive functions, compared to the results of the highlands-amazon, which reported aconcentration at the medium level for both variables. This finding is relevant to understand howexecutive functioning in relation to impulsive behaviors during adolescence, which wouldcontribute to the design of more effective educational interventions that support the comprehensivedevelopment of students in the specific context of the Ecuadorian educational system.
En el contexto educativo, estudiar tanto la impulsividad como las funciones ejecutivas son crucialespara el aprendizaje y la adaptación académica de los estudiantes. La impulsividad se define como ladificultad para inhibir o controlar respuestas inapropiadas, mientras que las funciones ejecutivascomo habilidades que regulan la conducta dirigida a objetivos. Se realizó un estudio de alcancecorrelacional-descriptivo, con diseño expo facto, donde se evaluó la impulsividad y las funcionesejecutivas a una muestra de 60 adolescentes escolarizados de distintas regiones del Ecuador. Losresultados revelan que los adolescentes que alcanzaron el nivel medio de impulsividad tambiénalcanzaron ese nivel en funciones ejecutivas. Las diferencias entre adolescentes de las regionesmostraron que en la Costa hay puntuaciones medio-alto en impulsividad y funciones ejecutivas,frente a los resultados de la Sierra-Amazonía, que reportaron una concentración en el nivel mediopara ambas variables. Este hallazgo es relevante para entender cómo es el funcionamiento ejecutivoen relación con comportamientos impulsivos durante la adolescencia, lo que permitiría aportar en eldiseño de intervenciones educativas más efectivas que apoyen el desarrollo integral de losestudiantes en el contexto específico del sistema educativo ecuatoriano.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados