Valencia, España
Barcelona, España
This study analyzes the poetic work of Estellés, with a particular focus on the representation of women and sexuality, paying special attention to themes such as abuse and explicit sexual depictions in the poet’s verses. By searching for keywords in the Estellés poetic corpus, such as penetrate, sex, body, ass, or teats, and drawing from a deep understanding of the poet’s work, the presence of homophobic insults and sexuality as a form of domination always in the same direction has been identified, among other indicators of traditional heteropatriarchal representation. Through the analysis, Estellés’ discourse is classified according to Lee’s six types of love representations (1973), and three female archetypes are established in his poetry. Additionally, explicit sexual points throughout the collections of poems are located in preparation for Estellés’ application in children’s education. Considering that this manner of expression is by no means a flaw of the poet but rather a part of his sociohistorical context, it is important to revisit the interpretation of the works of canonical authors in light of current gender perspectives to determine which of poetry collections might be inappropriate for the school canon or should be approached through critical recontextualization. It is recommended, among other things, to compare Estellés’ lyrical voice with that of other authors to encourage a critical perspective on literature at school.
Aquest estudi analiltza l’obra poètica d’Estellés destacant-hi en particular la representació de la dona i de la sexualitat, amb una atenció especial a temes com ara l’abús i les representacions sexuals explícites en els versos del poeta. A partir de la cerca de mots clau en el corpus poètic estellesià com ara penetrar, sexe, cos, cul o mamelles, i partint d’un profund coneixement de l’obra del poeta, s’hi ha identificat la presència d’insults homòfobs i de la sexualitat com a forma de dominació sempre en la mateixa direcció, entre d’altres indicis de representació heteropatriarcal tradicional. A partir de l’anàlisi, es classifica el dir estellesià segons els sis tipus de representacions de l’amor de Lee (1973) i s’hi estableixen tres arquetips femenins en la seua poesia, a més de localitzar els punts de sexualitat explícita al llarg dels poemaris de cara a l’aplicació d’Estellés a l’escola. Tenint en compte que aquesta manera de dir no és en cap cas un defecte del poeta sinó que forma part del seu context sociohistòric, és important revisar la interpretació de l’obra d’autors del cànon a la llum de l’actual sensibilitat envers la perspectiva de gènere per a posar sobre la taula quins poemaris podrien ser inapropiats per al cànon escolar o caldria tractar-los des de la recontextualització crítica. Es recomana, entre d’altres, la comparació de la veu lírica d’Estellés amb la d’altres autors i autores per a fomentar una visió crítica de la literatura entre infants i adolescents.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados