En aquest estudi es descriu el procés de canvi lingüístic pel qual el verb pensar esdevindrà el verb prototípic de la cognició en català. Per a fer-ho, s’analitza l’evolució semàntica per la qual, en el pas del llatí al català, el verb arriba a desenvolupar valors vinculats amb la cognició fruit d’unes motivacions culturals. A més, l’estudi aporta una perspectiva onomasiològica, ja que se situa el verb pensar en català antic en l’entorn dels verbs de cognició. En aquest sentit, s’hi analitzen els factors (semàntics, de registre…) que en condicionen l’ús de pensar i els seus competidors en català antic, com cogitar i cuidar, i s’analitzen. L’estudi es fonamenta en l’anàlisi de dades de corpus del llatí i del català i en la interpretació s’aplica el marc teòric de la Lingüística Cognitiva, amb els conceptes de metàfora i metonímia, i la subjectivació com a mecanisme de canvi lingüístic en contextos pragmàtics
This study describes the process of linguistic change by which the verb pensar becomes the prototypical verb of cognition in Catalan. For this purpose, it analyzes the semantic evolution by which, in the passage from Latin to Catalan, the verb comes to develop values linked to cognition as a result of cultural motivations. In addition, the study provides an onomasiological perspective, since the verb pensar in Old Catalan is placed in the environment of verbs of cognition. In this sense, the factors (semantic, register...) that condition the use of pensar and its competitors in Old Catalan, such as cogitar and cuidar, are analyzed. The study is based on the analysis of corpus data from Latin and Catalan, and the theoretical framework of Cognitive Linguistics is applied in the interpretation, with the concepts of metaphor and metonymy, and subjectification as a mechanism of linguistic change in pragmatic contexts.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados