Almería, España
El autocuidado es el principal elemento que interviene en la prevención de la enfermedad o su atención. El objetivo es evaluar la estructura factorial y fiabilidad del cuestionario Práctica y Gestión del Autocuidado. El cuestionario se crea en torno a tres dimensiones prácticas (física, psicológica, social) y otra de gestión. La investigación se desarrolla en la provincia de Almería con 290 alumnos de secundaria. Los resultados manifiestan porcentajes altos respecto a la Varianza Total Explicada (VTE). El Análisis Factorial Exploratorio desprende cuatro factores para cada dimensión, excepto para la gestión, que solo desglosa uno. La estabilidad temporal de la escala se confirmó (r = 0,801) y la correlación con la escala de referencia ofreció validez de criterio. En conclusión, el cuestionario PGJ es una herramienta válida para medir el autocuidado en población juvenil, y, por tanto, debe utilizarse para evaluar la capacidad de agencia del alumnado sobre su bien salud.
Self-care is the main element involved in the prevention of the disease or its care. Measuring the agency capacity of self-care becomes essential, since it identifies self-care deficits and allows strategies to be designed to alleviate them. The objective of this work is to evaluate the factor structure and reliability of the Self-Care Practice and Management questionnaire. The questionnaire is created around three practical dimensions (physical, psychological, social) and another management one. The research is carried out in Almeria with 290 high school students, who showed their willingness to participate. The results show high percentages with respect to the Total Explained Variance (VTE). The Exploratory Factor Analysis reveals four factors for each dimension, except for management, which only breaks down one. The temporal stability of the scale was confirmed (r=0.801) and the correlation with the reference scale offered criterion validity. In conclusion, the PGJ questionnaire is a valid and consistent tool to measure self-care in the youth population, and, therefore, it should be used in educa-tional centers to evaluate the agency capacity of students over their well-being.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados