Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Comunicació efectiva de la ciència i plans de comunicació: estudi de cas

  • Autores: Alejandra Campos, Rafael Pedraza Jiménez, Lluís Codina Bonilla
  • Localización: Comunicació: revista de recerca i anàlisi, ISSN-e 2014-0444, Vol. 41, núm. 1, 2024, págs. 9-31
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Effective science communication and communication plans: a case study
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Comunicar els avenços de la ciència de manera efectiva a la societat i als mitjans de comunicació forma part de la responsabilitat dels investigadors, especialment en els projectes finançats amb fons públics. La comunicació com a activitat multiplicadora de l’impacte d’aquests projectes s’exigeix com a obligació contractual. En aquesta recerca, hem realitzat un estudi de cas per saber com són els plans de comunicació dels projectes finançats pel programa marc europeu Horitzó 2020 orientats a resoldre reptes de la societat. D’aquesta manera hem obtingut elements que ajuden els equips de recerca a dissenyar millors plans de comunicació. Com a mètode d’anàlisi s’ha realitzat un estudi de cas múltiple i s’ha aplicat un protocol sistemàtic per caracteritzar els plans de comunicació i presentar els patrons detectats. Com a conclusions, hem pogut presentar els elements que constitueixen un pla de comunicació amb potencial per a arribar a públics amplis com a responsabilitat social que permet socialitzar el coneixement. A més a més, sent una obligació contractual, brinda oportunitats tant als professionals com als estudiosos de l’àrea de coneixement de la comunicació social.

    • English

      Effectively communicating scientific advances to society and the media forms part of the responsibility of researchers, especially in publicly funded projects. Communication as an activity that multiplies the impact of these projects is required as a contractual obligation. In this research, we have conducted a case study to find out what the real communication plans of projects funded by the European Framework Program Horizon 2020 are like. In this way, we have obtained elements that help research teams to design better communication plans. As an analysis method, a multiple case study was performed and a systematic protocol was applied to characterize the communication plans and to present the detected patterns. In our conclusions, we have presented the elements that constitute a communication plan with the potential to reach a wide audience, considering the plan to be a social responsibility inasmuch as it allows knowledge to be socialized. In addition, being a contractual obligation, a communication plan offers opportunities for both professionals and scholars in the social communication area of expertise.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno