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Resumen de Activity of a psychologist in a Medical Specialties Unit: Ambulatory Center for the Prevention and Attention of AIDS and other sexually transmitted infections.

Mario Diego Martínez, Vanessa Caballero de Carranza Ayala

  • español

    Introducción: En la atención brindada en las Unidades de Especialidades Médicas (UNEME), Centro Ambulatorio para la Prevención y Atención del Sida y otras Infecciones de Transmisión Sexual (CAPASITS), el psicólogo realiza actividades que fortalecen el acompañamiento en los tratamientos hacia los pacientes, como parte de un trabajo multidisciplinario. De esta manera, es indispensable conocer el tipo de actividad que desempeña y como se involucra en problemas de Salud Pública. Objetivo: Analizar las competencias profesionales que debe poseer el psicólogo y cómo las aplica en su actividad en UNEME CAPASITS Material y métodos: Se realizó una revisión bibliográfica del tipo descriptiva, para los criterios de inclusión se consideró que informarán sobre: el desarrollo de competencias profesionales del psicólogo de la salud, actividad del psicólogo en instituciones de salud pública, procedimiento y desarrollo de competencias profesionales del psicólogo y objetivos de la psicología de la salud y para la búsqueda de la información, se usaron palabras clave como: psicología de la salud, actividad y competencias profesionales. La búsqueda bibliográfica se realizó en las bases: EBSCO, ScienceDirect, Dialnet, PubMed, REdalyc, ResearchGate y páginas de sitios oficiales: WHO y Centro Nacional para la Prevención y Control del VIH y el sida.Resultados: De la información analizada se encontró que las competencias profesionales que debe poseer el psicólogo en el ámbito de la salud están enfocadas al manejo de estrategias preventivas, uso de las tecnologías en salud, creación de planes y programas para favorecer un estilo de vida saludable, evaluación y tratamiento así como trabajo colaborativo. Conclusiones: Las UNEMES CAPSITS requieren que los psicólogos posean competencias como: comunicación, uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), investigación, evaluación para el tratamiento, seguimiento y creación de expedientes clínicos, además de: la investigación para la salud y la divulgación de los resultados, sobre todo en los tratamientos.

  • English

    Introduction: The attention provided at Medical Specialties Unit (UNEME), Ambulatory Center for the Prevention and Attention of AIDS and other sexually transmitted diseases (CAPASITS), the psychologist develops activities that strengthen the patients’ treatment, as a part of a multidisciplinary work. In this way, it becomes essential knowing the importance of the psychologist activities and how they get involved in the Public Health problems. Objective: To analyze the professional competencies that psychologists must possess and how they apply them in their activity at the UNEME CAPASITS Material and Methods: A descriptive bibliographic review was carried out. For the inclusion criteria, it was considered that they will report on: the development of professional skills of health psychologists, the activity of psychologists in public health institutions, development of professional skills of the psychologist and the objectives of health psychology. To search for information, the following keywords were used: health psychology, activity and professional skills. The bibliographic search was performed in the databases: EBSCO, ScienceDirect, Dialnet, PubMed, REdalyc, ResearchGate and pages from official sites: WHO and the National Center for the Prevention and Control of HIV and AIDS. Results: From the analyzed information it was found that the professional competencies that the psychologist must possess in the field of health are focused on the management of preventive strategies, use of health technologies, creation of plans and programs to promote a healthy lifestyle, evaluation and treatment as well as collaborative work. Conclusions: The UNEMES CAPSITS require that psychologists possess competencies such as: communication, use of information and communication technologies (ICT), research, evaluation for treatment, monitoring and creation of clinical records, in addition to: research for health and the dissemination of the results, especially in the treatments.

     


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