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Resumen de Quality factors of an English as a Medium of Instruction program associated with students’ satisfaction

José Luis Arco Tirado, Francisco D. Fernández Martín, Manuel A. Berrio Gutiérrez

  • español

    Este estudio examina la asociación entre factores clave de la modalidad de enseñanza denominada inglés como medio de instrucción (EMI por sus siglas en inglés) en un Grado de Educación Primaria de una universidad española y la satisfacción de los estudiantes. El crecimiento importante de la demanda y oferta de programas plurilingües en la Educación Superior en la última década en muchos países no anglosajones recomienda realizar más estudios de evaluación de la calidad y el impacto de los programas EMI en el rendimiento y satisfacción de los estudiantes. Este estudio adopta un diseño ex-post facto en una muestra de 131 estudiantes auto seleccionados. La variable dependiente satisfacción de los estudiantes se midió mediante un cuestionario  (α=0.82 and a ω= 0.85) administrado online. La regresión no paramétrica confirma parcialmente dos de las hipótesis planteadas con un valor medio de 3.72 puntos (en una escala de 5 puntos) y un efecto marginal significativo en la variable enseñanza de los profesores en el aula de 0.7, p < 0.01. El modelo (M6) con todos los predictores y controles explica el 40.69% de la variabilidad de la variable dependiente. Finalmente, se proponen algunas recomendaciones dirigidas a mejorar los niveles de satisfacción del estudiantado.

  • English

    This study examines the association between key quality factors of an English as a Medium of Instruction (EMI) program delivered at a Spanish university with the students’ satisfaction. The significant growth of demand and offer of bilingual and plurilingual studies in Higher Education in the last decade in many non-Anglo-Saxon countries, recommends conducting more evaluation research studies aimed at measuring quality and impact of EMI programs on students’ performance and satisfaction. To respond to that need, this ex-post facto research study included a sample of 131 self-selected students. The dependent variable student satisfaction was measured with a questionnaire (α=0.82 and a ω= 0.85) delivered through a computer-assisted web interviewing technique. Nonparametric regression analysis results confirm partially two out of the four hypotheses tested with an average of the mean estimate of 3.7 (on a 5 points scale) and the (only) average marginal significant effect of teachers teaching practices estimated to be 0.7, p < 0.01. The model (M6) with all predictions and controls explains 40.69% of the variation of the dependent variable. Finally, some conclusions and recommendations are drawn to increase future students’ satisfaction about this type of Higher Education.


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