El artículo busca articular la crítica de arte de Raquel Tibol con el contexto de las narrativas latinoamericanas durante las décadas de 1960 y 1970; el estudio tomará en cuenta los desplazamientos políticos y estéticos, las tensiones entre forma y contenido, y la importancia de la dimensión política en las interpretaciones visuales durante la Guerra Fría. Se propone colocar la crítica de arte de Raquel Tibol en diálogo con sus contemporáneos considerando la coyuntura de la nueva izquierda latinoamericana para conocer los matices discursivos que surgieron en la crítica de arte y acercarnos a la dimensión de lo local como lugar de enunciación decolonial que desde distintos enfoques generó un campo de resistencia de acción contracultural.
The article offers an account of Raquel Tibol’s art criticism in the context of Latin American narratives during the 1960s and 1970s. The study examines the political and aesthetic shifts, the tensions between form and content, and the importance of the political in the visual interpretations of the period. The aim is to place Raquel Tibol’s art criticism in dialogue with her contemporaries in light of the emergence of the new Latin American left in order to determine the discursive nuances that emerged between theory and practice, and thus to approach the dimension of the local as a place of decolonial enunciation that gave rise to a field of resistance through countercultural action from different points of view.
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