Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Ciències naturals a l’aula: l’experiència d’Àngels Ferrer Sensat als instituts de secundària abans i després de la Guerra Civil (1932-1941)

    1. [1] Universitat Autònoma de Barcelona

      Universitat Autònoma de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, ISSN 2013-1666, ISSN-e 2013-9640, Vol. 16, Nº. 1, 2023, págs. 251-275
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Natural sciences in the classroom: the experience of Àngels Ferrer Sensat in secondary schools before and after the Civil War (1932-1941)
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Aquest estudi s’estructura al voltant de la trajectòria educativa d’Àngels Ferrer Sensat entre els anys 1932 i 1941. Durant aquest període, Ferrer fou primer professora de Ciències Naturals a l’Institut-Escola del Parc de la Ciutadella (1932-1939), un institut model d’Escola Nova durant la República. Un cop finalitzada la Guerra Civil espanyola, fou depurada i enviada durant els anys 1940-1941 a l’institut Isabel la Católica, exemple de la Nueva Educación Española de la Dictadura. A través de la comparació de les pràctiques de Ferrer Sensat durant els dos períodes, i des d’una aproximació historicoeducativa, aquest treball pretén analitzar la didàctica pedagògica utilitzada per Ferrer per ensenyar Ciències Naturals en cada context. A la vegada, la recerca permet visualitzar com les pràctiques reals del dia a dia a les aules s’ajustaven — o no—, als ideals d’Escola Nova i Nueva Educación, respectivament. A més, es proposa aquesta docent com un exemple de possibles continuïtats de pràctiques i didàctica de la ciència de l’Escola Nova durant l’etapa de principis del franquisme. Finalment, es vol debatre com els rols de gènere afectaren no només les pràctiques educatives sinó el seu reconeixement.

    • English

      This research deals with Àngels Ferrer Sensat’s educational trajectory between 1932 and 1941. During this period, Ferrer started off as natural sciences teacher at Institut-Escola del Parc de la Ciutadella (1932-1939), an exemplary secondary school of the Escola Nova educational movement under the Spanish Republic. At the end of the Spanish Civil War, Ferrer was purged and sent to Isabel la Católica, a flagship institute of the Francoist dictatorship, where she taught during the first two years of the regime (1940-1941). This paper analyzes Ferrer’s didactic pedagogy used to teach natural sciences within each context through a comparison of her educational practices by a historical-educational approach. At the same time, this research reveals how the real day-to-day practices in the classrooms were in accordance (or otherwise) with the Escola Nova and the Nueva Educación ideals, respectively. Furthermore, this paper proposes Ferrer as an example of possible continuity of the Escola Nova’s scientific practices and didactics during the first phase of Francoism. Finally, it intends to debate how gender roles affected not only educational practices but their acknowledgment.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno