Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Story-reading and the knowledge of printed Spanish: Exploring their relationship in the preschool classroom

Ángeles Molina Iturrondo

  • español

    Este estudio explora la posible relación entre la lectura de cuentos y el conocimiento emergente del español impreso en un grupo de preescolares puertorriqueños de clase baja. El propósito del estudio fue determinar si había una diferencia significativa entre el conocimiento del español impreso de los niños en edad preescolar expuestos a la lectura de cuentos dentro del contexto del programa tradicional de preparación para la lectura, y el de los niños en edad preescolar que recibieron el entrenamiento de preparación para la lectura, pero no fueron expuestos sistemáticamente a la lectura de cuentos. Ciento veinticuatro niños constituyeron la muestra. Se probaron previamente para conocer el español impreso con una versión en español de Concepts About Print Test, Sand (Clay, 1972). Los sujetos de control y experimentales se emparejaron de acuerdo con sus puntajes en la prueba previa. Los niños de la muestra experimental estuvieron expuestos a la lectura de cuentos al menos tres veces por semana, durante cuatro meses. Al final del tratamiento, los niños fueron sometidos a una posprueba con una versión en español de Concepts About Print Test, Stones (1979). Los resultados indicaron que hubo una diferencia significativa a favor de los niños en el grupo experimental.

    Cómo citar: Molina-Iturrondo, Ángeles. (1994). Story-reading and the knowledge of printed Spanish: Exploring their relationship in the preschool classroom. Cuaderno de Investigación en la Educación, 8, 4-23. Recuperado de https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/16404

  • English

    This study explores the possible relationship between story-reading and the emerging knowledge of printed Spanish in a group of low-class Puerto Rican preschoolers. The purpose of the study was to determine if there was a significant difference between the knowledge of printed Spanish of preschool children who were exposed to story-reading within the context of the traditional reading readiness program, and that of preschoolers who received the reading readiness training but were not systematically exposed to story-reading. One hundred and twenty four-year-olds constituted the sample. They were pre-tested for knowledge of printed Spanish with a Spanish version of Concepts About Print Test, Sand (Clay, 1972). Control and experimental subjects were matched according to their scores in the pre-test. Experimental children were exposed to story-reading at least three times per week, during four months. At the end of the treatment, children were post-tested with a Spanish version of Concepts About Print Test, Stones (1979). Results indicated that there was a significant difference in favor of the children in the experimental group.

    How to cite: Molina-Iturrondo, Ángeles. (1994). Story-reading and the knowledge of printed Spanish: Exploring their relationship in the preschool classroom. Cuaderno de Investigación en la Educación, 8, 4-23. Retrieved from https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/16404


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus