Este artículo comenta la metáfora barroca del theatrum mundi, que concibe el mundo como un teatro donde la vida se representa y los seres humanos son los actores, una idea recurrente a lo largo de la historia de la filosofía. La investigación, en primer lugar, siguiendo el estudio de Ernst Robert Curtius, da noticia de las menciones más significativas de esta metáfora en la Antigüedad y la Modernidad, prestando especial atención a El gran teatro del mundo de Calderón de la Barca. Después se compara la utilización de esta metáfora en el drama El hermano Juan o el mundo es teatro de Miguel de Unamuno, para comentar finalmente cómo esta metáfora literaria se vincula con el pensamiento unamuniano
This article discusses the baroque metaphor of theatrum mundi, which conceives the world as a theater where life is enacted, and human beings are the actors. This concept has recurred throughout the history of philosophy. First, according to the study of Ernst Robert Curtius, we will inform about the most outstanding references of theatrum mundi’s baroque metaphor in Antiquity and Modernity, with special attention to The Great Theatre of the World by Calderón de la Barca. Then, we will compare how this resource is used in Miguel de Unamuno’s play Brother Juan or The World is a Theatre to finally comment on the use of this literary topic in the work and its characteristics as baroque fiction
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