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El tránsito de la Administración digital hacia una Administración pública algorítmica en la era de la Inteligencia Artificial: la necesidad de un ordenamiento jurídico constitucional y legal garantista en la prestación de servicios públicos en el Perú.

    1. [1] Escuela de Gobierno Local de la Unión Iberoamericana de Municipalistas
  • Localización: Revista de Derecho Político, ISSN 0211-979X, Nº 120, 2024, págs. 395-425
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The transit from digital administration towards an algorithmic Public Administration in the era of Artificial Intelligence: The need for a guarantee constitutional and legal system in the provision of public services in Peru
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El nacimiento de la administración digital - parte componente de la denominada cuarta revolución industrial - ha generado, sin duda alguna, cambios trascendentales que han revolucionado el desarrollo de las administraciones públicas a nivel mundial, mediante el uso masivo y cada vez más constante de las tecnologías de la información y del conocimiento (TIC´s), intensificando su impacto durante la pandemia de la Covid 19 y después de ella, lo cual ha tenido sin duda enormes ventajas para evitar el confinamiento de las funciones y servicios públicos, pero que a su vez ha traido importantes desafíos frente a ciertas aristas negativas para el ciudadano, surgidas de su implementación y generalización, como las llamadas brechas digitales, la exclusión a grupos vulnerables, la vulneración de la privacidad de los datos, etc.

      La introducción de estas tecnologías disruptivas ha traído consigo la creciente masificación de los chatbots, asistentes virtuales conversacionales, insertos en las interfaces de las Administraciones públicas, que permiten automatizar diversas tareas sin necesidad de intervención humana directa, liberando al funcionario o servidor público de ellas para poder ofrecer tareas de mejor calidad. Sin embargo, la regulación de estos aspectos debe acompañar y ofrecer un entramado legal y constitucional que permita no solamente su utilización sino también una debida ponderación entre los beneficios que aporta a la administración pública y la protección de los derechos ciudadanos, en particular los que carecen de los medios y capacidades para adaptarse a esta nueva realidad.

      Resulta necesario proveer un entramado constitucional y legal más preciso, que deje abierta la posibilidad de que el ciudadano pueda relacionarse en entornos virtuales que pone a disposición la administración pública, de un modo amigable e inclusivo, siempre que se garantice el derecho fundamental a la reserva de humanidad, en su manera de vincularse con la administración o con ocasión de las decisiones automatizadas, si es que el uso obligado pudiera poner en riesgo o afectar sus derechos fundamentales, su dignidad o se perciba discriminación o sesgos, tanto por brechas digitales de uso, como de infraestructura.

      Constituye un reto para la doctrina y la jurisprudencia constitucional, así como para los operadores del derecho, que una vez sean reconocidos todos estos derechos a nivel constitucional y legal, poder aplicar “in abstracto”, el llamado “test de proporcionalidad” (también denominado test de ponderación), a través de sus tres sub principios, tal y como el TC peruano los denomina y reconoce: idoneidad, necesidad y ponderación.

    • English

      The birth of the digital administration - a component part of the so-called fourth industrial revolution - has generated, without a doubt, transcendental changes that have revolutionized the development of public administrations worldwide, through the massive and increasingly constant use of technologies. of information and knowledge (ICTs), intensifying its impact during the Covid 19 pandemic and after it, which has undoubtedly had enormous advantages in avoiding the confinement of public functions and services, but which in turn time has brought important challenges in the face of certain negative edges for the citizen, arising from its implementation and generalization, such as the so-called digital gaps, the exclusion of vulnerable groups, the violation of data privacy, etc.

      The introduction of these disruptive technologies has brought with it the growing massification of chatbots, conversational virtual assistants, inserted in the interfaces of Public Administrations, which allow the automation of various tasks without the need for direct human intervention, freeing the official or public servant from them to be able to offer better quality tasks. However, the regulation of these aspects must accompany and offer a legal and constitutional framework that allows not only its use but also a due weighting between the benefits it brings to the public administration and the protection of citizen rights, in particular those that lack of the means and capacities to adapt to this new reality.

      It is necessary to provide a more precise constitutional and legal framework, which leaves open the possibility for the citizen to interact in virtual environments made available by the public administration, in a friendly and inclusive way, provided that the fundamental right to reserve is guaranteed. of humanity, in their way of connecting with the administration or on the occasion of automated decisions, if the forced use could jeopardize or affect their fundamental rights, their dignity or discrimination or biases are perceived, both due to digital gaps of use, as infrastructure.

      It constitutes a challenge for constitutional doctrine and jurisprudence, as well as for legal operators, that once all these rights are recognized at the constitutional and legal level, to be able to apply "in abstracto", the so-called "proportionality test" (also called weighting test), through its three sub-principles, as the Peruvian TC calls and recognizes them: suitability, necessity and weighting.

      Summary: 1).- Starting point: evolution of the traditional Peruvian public administration towards an automated public administration. 2).- Legislative deficiencies in the Peruvian legal system regarding automated administrative action. 2.1.- The reform of the Peruvian public administration and the necessary digital regulation: a pending challenge. 3).- The evident tension between administrative efficiency and the new rights in virtual environments. 3.1. The administrative efficiency of digital administration and the citizen: possible tensions between administration and administered; 3.2. Fundamental Rights and Guarantees of the digital citizen in the virtual environment: new rights that deserve to be constitutionalized. 4).- Some governing precepts in automated (robotic) administrative action. 5).- Main legal and technical issues regarding the implementation of AI in electronic administration: the case of Peru and its law Nº 31814, which promotes the AI. 6).- As a corollary.


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