José María Sánchez de León Serrano
El articulo examina la aparente discrepancia en el pensamiento de Spinoza entre su teocentrismo epistemológico, según el cual todo es dudoso mientras desconocemos la existencia de Dios, y el principio verum index sui et falsi, según el cual la mera posesión de ideas verdaderas excluye toda incertidumbre. Lejos de contradecirse, estas dos afirmaciones constituyen en Spinoza dos aspectos correlativos del mismo planteamiento gnoseólogico. Se muestra así que la naturaleza divina no es ajena al intelecto humano y que este es capaz de contemplar la realidad desde una perspectiva omnímoda, idéntica a la de Dios.
The article examines the apparent discrepancy in Spinoza's thought between his epistemological theocentrism, according to which everything is doubtful while we do not know the existence of God, and the principle verum index sui et falsi, according to which the mere possession of true ideas excludes all uncertainty. Far from contradicting each other, these two statements constitute in Spinoza two correlative aspects of the same gnoseological approach. It is thus shown that the divine nature is not alien to the human intellect and that it is capable of contemplating reality from an all-embracing perspective, identical to that of God.
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