Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Do students in Extremadura have different attitudes towards the inclusion of students with disabilities in physical education classes when contact with them before?

Serafín Delgado Gil, Carlos Mañanas Iglesias, María del Carmen Galán Arroyo, Jorge Rojo Ramos

  • Multiple

    Physical Education is a medium to develop an educational model that includes people with disabilities. Despite their suitability, negative attitudes towards the inclusion of students with disabilities are one of the main obstacles that limit their full physical, psychological and social development. Stereotypes and past experiences with people with disabilities can modulate the attitudes of their non-disabled peers. The main aim of this study was to analyze the attitudes of students in Extremadura towards disabilities in the subject of physical education to assess differences in the presence or absence of contact and participation in physical activities with students with disabilities. The sample consisted of 889 students from public schools in Extremadura, from Secondary to Baccalaureate stages, who completed attitudes towards inclusion of students with disabilities in physical education questionnaire (AISDPE). The Mann-Whitney U test was carried out to establish differences in scores according to the presence or absence of contact and participation in physical activities with people with disabilities, as well as the correlation between age and scores on the two dimensions of AISDPE using Spearman's Rho test. The results showed overall good scores for inclusion and only selectively significant differences with lower scores for those students who had no contact or did not participate in physical activities with students with disabilities. Greater awareness of these situations leads to specific strategies being initiated in Extremadura to improve student attitudes and enable the successful inclusion of people with disabilities in the current educational model.

  • English

    La Educación Física es un medio para desarrollar un modelo educativo que incluya a las personas con discapacidad. A pesar de su idoneidad, las actitudes negativas hacia la inclusión de alumnos con discapacidad son uno de los principales obstáculos que limitan su pleno desarrollo físico, psicológico y social. Los estereotipos y las experiencias pasadas con personas con discapacidad pueden modular las actitudes de sus compañeros no discapacitados. Objetivo: El objetivo principal de este estudio fue analizar las actitudes de los alumnos de Extremadura (España) hacia la discapacidad en la asignatura de educación física para valorar las diferencias en la presencia o ausencia de contacto y participación en actividades físicas con alumnos con discapacidad. Método: La muestra estuvo formada por 889 estudiantes de centros públicos de Extremadura, de las etapas de Secundaria a Bachillerato, que cumplimentaron el cuestionario de actitudes hacia la inclusión de estudiantes con discapacidad en la asignatura de educación física (AISDPE). Se realizó la prueba U de Mann-Whitney para establecer diferencias en las puntuaciones según la presencia o ausencia de contacto y participación en actividades físicas con personas con discapacidad, así como la correlación entre la edad y las puntuaciones en las dos dimensiones del AISDPE mediante la prueba Rho de Spearman. Resultados: Los resultados mostraron en general buenas puntuaciones para la inclusión y sólo selectivamente diferencias significativas con puntuaciones más bajas para aquellos alumnos que no tuvieron contacto o no participaron en actividades físicas con alumnos con discapacidad. Conclusiones: El mayor conocimiento de estas situaciones lleva a iniciar estrategias específicas en Extremadura para mejorar las actitudes del alumnado y posibilitar la inclusión exitosa de las personas con discapacidad en el modelo educativo actual.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus