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Del servicio público al mercado regulado: Los servicios de interés económico general (SEIG) como instrumento de transformacion

  • Autores: María Jesús García García
  • Localización: Revista de estudios regionales, ISSN 0213-7585, Nº. 129, 2024, págs. 119-156
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • From public services to regulated market: Services of general economic interest (SGEI) as an instrument of transformation
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El concepto de servicio público de interés económico general (SIEGE) es un término acuñado en el ámbito europeo con el que se quiere establecer una nomenclatura común que incluya las diferentes fórmulas y soluciones que los estados han establecido y establecen para garantizar la satisfacción de los intereses generales y los haga compatibles con los principios del mercado interior y la libre competencia. El concepto no designa figuras o instrumentos jurídicos nuevos, sino que trata de establecer una nomenclatura común para todos los estados, capaz de aglutinar las tradiciones jurídicas que han venido. aplicando los estados para satisfacer los intereses generales y los haga compatibles con las exigencias de un mercado interior. En nuestro ordenamiento jurídico, el concepto de SIEGE designa la nueva realidad jurídica que sustituye el concepto de servicio público en el ámbito interno y que implica la armonización de los mecanismos previstos para la satisfacción de intereses generales con las exigencias de la libre competencia y las reglas del mercado interior.

    • English

      Services of general interest are services that public authorities of the EU member countries classify as being of general interest and, therefore, subject to specific public service obligations. They can be provided either by the state or by the private sector. There are three categories of services of general interest: economic, non-economic and social.

      Services of general economic interest, which are basic services that are provided in return for payment, such as postal services, transport or telecommunications. Non-economic services, such as the police, justice and statutory social security schemes. They are not subject to European legislation or to internal market and competition rules. Social services of general interest respond to the needs of vulnerable citizens and are based on the principles of solidarity and equal access. Social security, employment and training services, social housing, child care, long-term care and social assistance services are some examples.

      They can be both of an economic or non-economic nature depending on the criteria of member states and have a relevant impact on social, territorial and economic cohesion.


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