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Resumen de El vacío que crea en pintura.: María Zambrano y Oriente

M. Carmen López Sáenz

  • español

    This article provides an interpretation of Maria Zambrano (1904-1991) book Algunos lugares de la pintura within the framework of poetic reason: the key to her philosophy. Firstly it discusses the meaning of this reason and integrates into it the pictorial reason and the search for truth in painting. Although both are constantly being made, they need pauses and spaces. These are essential in mediating between nothingness and being, traditional opposites associated with Eastern and Western philosophy respectively. The correlation between philosophy and art, established by Zambrano, Merleau-Ponty (1908-1961) and Nishida (1870-1945) opposes these dualisms. This will be exemplified in their conceptions of drawing, of the indispensable unfinishedness of the painting, and of the attention to the blank spaces in certain Japanese paintings as well as those of Cézanne. The article argues that these medial voids (Maldiney 1910-2005) are part of a mediating (Zambrano) and enlarged (Merleau-Ponty) reason, and are as essential for expression of movement as they are for creation. The poietics of reason achieves this by thus demonstrating the productivity of the dialogue between philosophy and art

  • español

    Este artículo es una interpretación de la obra de María Zambrano (1904-1991) Algunos lugares de la pintura en el marco de la razón poética, la clave de su filosofía. Discute, en primer lugar, el sentido de dicha razón e integra en ella la razón pictórica y la búsqueda de la verdad en pintura. Aunque ambas están constantemente haciéndose, necesitan pausas y huecos. Estos son fundamentales para mediar entre la nada y el ser, tradicionales contrarios asociados con el pensamiento oriental y la filosofía occidental, respectivamente. La correlación entre filosofía y arte establecida por Zambrano, Maurice Merleau-Ponty (1908-1961) y Kitaro Nishida (1870-1945) se opone a estos dualismos. Esto se ejemplificará en sus concepciones del dibujo, del inacabamiento esencial de la pintura y de la atención a los espacios en blanco en ciertas pinturas japonesas y en las de Cézanne. El artículo sostiene que estos “vacíos mediales” (Maldiney 1910-2005), forman parte de la razón mediadora (Zambrano) y élargie (Merleau-Ponty), y son tan esenciales para expresar el movimiento como para crear. La poiética de la razón lo logra demostrando así la productividad del diálogo entre filosofía y arte.


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