Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Didactic audiovisual resources and Listening comprehension

Shelsia Adelaida Cordero Correa, Marlon Richard Armijos Ramírez

  • español

    It is well known that the ability of listening is as important if not more important than speaking, because an effective communication requires both components to work harmoniously. Since one does not work without the other, speaking has no merit if what we say is not received by another person. The central objective of this study is to improve listening comprehension through the use of didactic audiovisual resources such as music videos and audiobooks. This study employed a mixed action research approach to collect both quantitative and qualitative data with high school students of a public institution in Loja. The instruments used were a pre-test, a post-test and field notes, and the data were analyzed by using descriptive statistics. A descriptive analysis was used to interpret the results of the pre-test and post-test, as well as a thematic analysis to interpret the information collected through the field notes. Through this, after the implementation of the audiovisual resources, there was an outstanding increase in the students' listening comprehension, which went from 57% to 82%. Similarly, the results indicated that the students experienced more motivation, participation and improved their listening sub-skills such as, listening for predicting, listening for gist and listening for specific information with the use of audiovisual resources.

  • English

    Es bien sabido que la habilidad de escuchar es tanto o más importante que la de hablar, ya que una no funciona sin la otra, pues hablar por hablar no tiene ningún mérito si lo que decimos no es recibido por otra persona. El objetivo central de este estudio es mejorar la comprensión auditiva a través de recursos audiovisuales didácticos como videos musicales y audiolibros. Este estudio empleó un enfoque de investigación acción mixta para recopilar datos tanto cuantitativos como cualitativos en estudiantes de educación básica superior de una institución pública en Loja mediante el uso de algunos instrumentos como un pre-test, un post-test y notas de campo. Los datos se analizaron mediante estadística descriptiva. Así, se utilizó un análisis descriptivo para interpretar los resultados del pre-test y post-test, así como un análisis temático para interpretar la información recogida a través de las notas de campo. De este modo, tras la implementación de los recursos audiovisuales, se evidenció un incremento destacado en la comprensión auditiva de los estudiantes, que pasó del 57% al 82%. De igual modo, los resultados indicaron que los estudiantes experimentaron mayor motivación, participación y mejoraron sus sub-habilidades de comprensión auditiva (escuchar para predecir, escuchar para captar lo esencial y escuchar para captar información específica) durante la aplicación de los recursos audiovisuales.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus