Objetivos: valorar los resultados de satisfacción en los estudiantes de la Escuela Latinoamericana de Medicina, acerca del proceso docente educativo, correspondiente al curso 2020- 2021 Método: estudio descriptivo transversal que valoró la satisfacción de los estudiantes, respecto al proceso desarrollado en el curso 2020-2021, mediante el cuestionario “Student Evaluation of Educational Quality” (SEEQ), en una muestra de 951 estudiantes correspondientes al primer año de la carrera de Medicina, y 219 del segundo año, en las modalidades regular y virtual. Resultados: las dimensiones desfavorables fueron: la dimensión 7 (Interacción del grupo); la dimensión 2 (Relación Profesor/ Estudiante) y la dimensión 4 (Evaluación). El curso virtual tuvo un porcentaje menor de respuestas favorables, debido a que el cuestionario se desarrolló durante la COVID-19. Conclusiones:la investigación aporta información a los directivos y docentes sobre el proceso docente educativo, que les permite proponer estrategias para resolver los problemas identificados. Las dimensiones más afectadas fueron: la Interacción del grupo, la Relación Profesor/Estudiante y la Evaluación. Se necesita asociar la satisfacción de los estudiantes a las otras acciones encaminadas a la preparación de los docentes, con la finalidad de elevar la calidad educativa de la universidad.
Objectives: to assess the results of satisfaction in the students of the Latin American School of Medicine, regarding the educational teaching process, corresponding to the 2020-2021 academic year. Method: descriptive cross-sectional study that assessed student satisfaction, regarding the process developed in the 2020- 2021 academic year, through the “Student Evaluation of Educational Quality” (SEEQ) questionnaire, in a sample of 951 students corresponding to the first year of the Medicine career, and 219 of the second year, in the regular and virtual modalities. Results: the unfavorable dimensions were: dimension 7 (Group interaction); dimension 2 (Teacher/Student Relationship) and dimension 4 (Evaluation). The virtual course had a lower percentage of favorable responses, due to the fact that the questionnaire was developed during COVID-19. Conclusions: the research provides information to managers and teachers about the educational teaching process, which allows them to propose strategies to solve the identified problems. The most affected dimensions were: Group Interaction, Teacher/Student Relationship and Assessment. It is necessary to associate the satisfaction of the students to the other actions directed to the preparation of the teachers, with the purpose of raising the educational quality of the university. Keywords: satisfaction survey, “Student Evaluation of Educational Quality”, educational improvement.
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