Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Model i instrument per a l’anàlisi de l’ètica organitzacional de l’escola

Sara Colorado Ramírez

  • English

    This paper highlights the most significant results of the study on the analysis of the conditions (barriers and facilitators) that promote the ethical and organizational development of schools in Catalonia. The methodology includes a literary and bibliographic review, 18 exploratory interviews, 442 questionnaires to school principals, two focus groups and the application in four schools of the CADEO(Institutional self-evaluation questionnaire for the organizational ethics development in educational centers) self-assessment instrument. The objective is to delimit theoretically and practically the object of study, to know about the barriers and facilitators for the ethical organizational development of schools, and to facilitate organizational and management proposals to promote, from school governance, the ethical development of educational institutions. The results and conclusions shed light on the need of a model and instrument of institutional self-assessment for the analysis of the organizational ethical development of schools and the protocol of application, and they show that ethical reflection must become a strategic approach in schools. Likewise, they make it clear that the promotion of organizational ethics involves transparency, dialogue, and consensus; that there must be explicit collective and individual commitment; and that the role of school leadership is of fundamental importance. Spaces are required for institutional dialogue and reflection, the shared delimitation of institutional ethical values is necessary, ethical and moral training is needed, and a systematic evaluation should be approached with ethical criteria.

  • català

    Aquesta aportació destaca els resultats més rellevants de l’estudi sobre l’anàlisi dels condicionants (barreres i facilitadors) que promouen el desenvolupament ètic organitzacional de les escoles de Catalunya. La metodologia emprada inclou una revisió literària i bibliogràfica, divuit entrevistes exploratòries, quatre-cents quaranta-dos qüestionaris a direccions escolars, dos grups de discussió i l’aplicació de l’instrument d’autoavaluació CADEO (Qüestionari d'Autoavaluació Institucional per al Desenvolupament Ètic Organitzacional en el Centre Educatiu) en quatre centres educatius. L’objectiu és delimitar teòricament i pràcticament l’objecte d’estudi, conèixer les barreres i els facilitadors per al desenvolupament ètic organitzacional de l’escola i facilitar propostes organitzatives i de gestió per a promoure, des de la direcció escolar, el desenvolupament ètic de la institució educativa. Els resultats i les conclusions apunten la necessitat d’un model i un instrument d’autoavaluació institucional per a l’anàlisi del desenvolupament ètic organitzacional de l’escola i el protocol d’aplicació; que la reflexió ètica ha de convertir-se en un plantejament estratègic en les escoles; que promoure l’ètica organitzacional implica transparència, diàleg, consens i compromís explícit col·lectiu i individual; que el paper de la direcció escolar és clau i fonamental; que calen espais de diàleg i reflexió institucionals; la delimitació compartida dels valors ètics institucionals; formació ètica i moral,i el plantejament d’una avaluació sistemàtica amb criteris ètics.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus