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Resumen de Academic and emotional challenges beyond Covid-19: analysis of years and branches of study in 35 Spanish universities

Concepción Fernández Rodríguez, Laura Serrato Romero, Sandra Soriano Moreno, Marcelino Cuesta Izquierdo

  • español

    Antecedentes: Existen evidencias del aumento de problemas psicológicos en estudiantes universitarios, agravados por la COVID-19. Sin embargo, carecemos de datos concluyentes sobre la situación en la universidad española. Objetivo: El trabajo se propone identificar problemas académicos, interpersonales y emocionales y explorar las diferencias entre cursos y ramas de estudios. Método: 5,221 estudiantes de 35 universidades españolas cumplimetaron un cuestionario online que incluía medidas estandarizadas. Resultados: Las puntuaciones medias muestran a unos alumnos con sobrecarga académica, mucha dificultad para distanciarse de problemas personales y buscar ayuda, malestar físico y sintomatología emocional compatible con un probable caso clínico de ansiedad. A consecuencia de la pandemia se refiere deterioro de la atención y concentración y del estado emocional. Los ANOVA factoriales muestran una gran transversalidad de los problemas entre cursos, pero aparecen diferencias entre ramas de estudio. Conclusiones: Los resultados pueden ser útiles para que los servicios universitarios de atención psicológica evalúen los problemas detectados y pongan en marcha intervenciones específicas con sus estudiantes.

  • English

    Background: Evidence indicates an increasing prevalence of psychological issues among university students, exacerbated by COVID-19. However, conclusive data on the situation in Spanish universities is lacking. Objective: This study explores academic, interpersonal, and emotional problems, as well as the differences between years and branches of university studies. Method: 5,221 students from 35 Spanish universities completed an online questionnaire covering standardized tests. Results: The mean scores show students overwhelmed by academic work, struggling to distance themselves from personal problems and seeking help, with stress and physical discomfort, and emotional symptoms consistent with a probable clinical case of anxiety. Students report declines in attention, concentration, and emotional well-being due to the pandemic. Factorial ANOVAs showed a high transversality of the problems between years of study but identified differences between study branches. Conclusions: The results offer valuable information for university psychological support services to assess identified issues and develop specific interventions among students.


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