Maria Josep Cuenca i Ordinyana
En aquest article, analitzem l’ús d’estratègies de llenguatge no sexista en programes electorals presentats a les eleccions generals espanyoles de juliol de 2023 per determinar com es correlacionen amb la ideologia política i fins a quin punt contribueixen a manifestar polarització ideològica. Analitzem els programes de tres partits d’esquerra (Sumar, PSOE, ERC) i tres de dreta (PP, Vox, Junts), dels quals dos són d’àmbit català (ERC, Junts). Comparem els resultats amb anàlisis prèvies de debat parlamentari. L’anàlisi quantitativa i qualitativa dels programes mostra que l’ús de marques de visibilització de les dones s’ha consolidat com un emblema de la ideologia d’esquerres, cosa que produeix un increment de freqüència d’ús, en detriment del masculí genèric. Entre els mecanismes de llenguatge no sexista, perden terreny els desdoblaments i s’incrementencol·lectius, genèrics i epicens, usats sovint de manera forçada o fins i tot incorrecta gramaticalment.
This paper deals with the use of non-sexist strategies in manifestos of the Spanish general election of July 2023. The analysis of the strategies as compared with the use of generic masculine aims to determine how they correlate with political ideology andto what extent they contribute to manifesting ideological polarization. We analyze the programs of three left-wing parties (Sumar, PSOE, ERC) and three right-wing parties (PP, Vox, Junts), two of which are from the Catalan area (ERC, Junts). We compare the results with previous analyses of parliamentary debate. The quantitative and qualitative analysis of the manifestos shows that the use of non-sexist language has consolidated as an emblem of left-wing ideology, which produces an increase in the frequencyof useof non-sexist
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados