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Resumen de The secret lives of things: a phenomenological approach to Oliver Sacks’narrative of the life course

Marta Cerezo Moreno

  • español

    Framed within the phenomenological turn that literary studies have experienced through the last few decades, this article analyses Oliver Sacks’ narrative of the life course in Uncle Tungsten(2001) and Gratitude(2015) as about the very act of embodied perception from an object-oriented perspective. Sacks presents himself as what French philosopher Maurice Merleau-Ponty depicted as a «phenomenal body», a sentient body playing an active and intentional role ‒ in the phenomenological sense of being directed toward something ‒ in his/her relation to and perception of the self, nature, and the other. This study reads Sacks’ narrative as an outstanding literary illustration of Gilbert G. Germain’s presentation of Merleau-Ponty’s phenomenology of perception as a return journey to a world permeated by an affective, lyrical, and enigmatic understanding of science where the embodied perception of natural objects is central to the recognition of the self and what surrounds it.

  • English

    Enmarcado en el giro fenomenológico que han experimentado los estudios literarios en las últimas décadas, este artículo analiza la narrativa vital de Oliver Sacks en Uncle Tungsten(2001) y Gratitude(2015) como textos que representan el acto de la percepción corporal desde el punto de vista de la relación del ser con los objetos. Sacks se muestra en estas obras autobiográficas como lo que Maurice Merleau-Ponty describió como el cuerpo fenomenológico, un cuerpo dotado de sentidos con una función activa e intencional –en el sentido fenomenológico de la acción orientada hacia algo–con respecto a la percepción de sí mismo, la naturaleza y el otro. Este artículo presenta la narrativa de Sacks como un brillante ejemplo literario de la concepción que Gilbert G. Germain tiene de la fenomenología de la percepción de Merleau-Ponty como elregreso a un mundo permeado por una visión afectiva, lírica y enigmática de la ciencia en la que lapercepción corporal de los objetos de la naturaleza es esencial para el reconocimiento de uno mismo y del entorno.


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