México
Esta investigación implementó un modelo multicomponente para promover competencias prosociales y prevenir la violencia escolar. Se desarrolló en once escuelas primarias marginadas en Sonora y Chiapas. Se utilizó un protocolo mixto; la fase cuantitativa se efectuó mediante un cuasiexperimento; la cualitativa recurrió a la investigación-acción participativa. Algunos resultados muestran un aumento en la práctica de competencias prosociales en los participantes. El índice de prosociabilidad estudiantil establecido al iniciar el proyecto en ambas ciudades fue de 2.55% y al finalizar 2.69%. Hubo una reducción en la violencia escolar de 0.65%. Las estrategias incidieron en el mantenimiento de climas escolares de cordialidad, mayor participación y cohesión, desarrollo de la empatía, asertividad, mejor manejo de emociones y de resolución pacífica de conflictos, lo que en suma coadyuvó a la mejora del aprovechamiento educativo y al aumento de redes de amistad.
This article presents the main results of the implementation of a multicomponent model to promote prosocial skills and prevent violence in some marginalized primary schools located in the states of Sonora and Chiapas in Mexico. Mixed methods were used in the research, the quantitative phase was developed through a quasi-experimental design; in the qualitative one, participatory action research was facilitated. The main findings indicate an increase in the practice of prosocial skills in the participants and a reduction in school violence. For example: the p-value obtained in the repeated measures analysis shows an increase (statistically significant) in the level of prosociability of the students; this trend is practically identical in both cities (p.0.072). There is a difference in the degree of initial and final prosociability (p = 7.905 x 10-33), which shows a notable increase in the prosocial skills of the project participants. The intervention had an impact on the maintenance of school climates of cordiality, greater participation, development of empathy, assertiveness, better management of emotions and practice of conflict resolution techniques, which in short contributed to the increase of friendship networks and the improvement of the educational use.
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