Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Development of a Scale to Assess Socioemotional Skills in Argentine Children Aged 9 to 12 Years

Eliana Vanesa Zamora, Macarena del Valle, Rosario Gelpi Trudo, Cintia Daniela Olsen, Hernán López Morales, Lorena Canet Juric, María Marta Richard's

  • español

    Socioemotional skills allow us to understand and manage emotions, to set and reach positive goals, to maintain positive relationships and to make responsible decisions. This study aimed to develop and validate a scale to assess these skills from 9 to 12 years old Argentinian children. 263 fourth, fifth and sixth graders (age M = 10 years, 4 months) from Mar del Plata, Argentina answered to the developed items, along with the scales CERQ-k and DERS. The final version contained 26 items, grouped, according to factorial analyses, in four dimensions in line with the background theory (social skills, emotional regulation, growth mindset and self-control). The scale showed adequate internal consistency (α=.87), test-retest stability (r = .67), evidence of content validity according to expert judgments, and of criterion validity through associations with adaptive strategies and difficulties in emotional regulation. This scale allows for easy and reliable assessment of socioemotional skills, in research, clinical and educational contexts.

  • English

    Las habilidades socioemocionales permiten comprender y gestionar emociones, establecer y alcanzar metas positivas, mantenerrelaciones positivas y tomar decisiones responsables. Este estudio tuvo como objetivo desarrollar y validar una escala para evaluar estas habilidades en niños argentinos de 9 a 12 años de edad. Así, 263 estudiantes de cuarto, quinto y sexto grado (promedio de edad M = 10 años, 4 meses) de Mar del Plata, Argentina, respondieron a los ítems desarrollados, junto con las escalas CERQ-k y DERS. La versión final de la escala está compuesta por 26 ítems, agrupados, según análisis factoriales, en cuatro dimensionesalineadas con la teoría de base (habilidades sociales, regulación emocional, mentalidad de crecimiento y autocontrol). La escala mostró una adecuada consistencia interna (α = .87), estabilidad test-retest (r = .67), evidencia de validez de contenido según juicios de expertos, y de validez de criterio a través de asociaciones con estrategias adaptativas y dificultades en la regulación emocional. Esta escala permite una evaluación sencilla y confiable de las habilidades socioemocionales, en contextos de investigación, clínicos y educativos.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus