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Rhizomatic permeabilities in the new poetry of the Indian partition

    1. [1] Universidad de La Laguna

      Universidad de La Laguna

      San Cristóbal de La Laguna, España

  • Localización: Ecozon@ [Ecozona]: European Journal of Literature, Culture and Environment, ISSN-e 2171-9594, Vol. 15, N. 1, 2024, págs. 158-176
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      This paper aims at tackling the memory of the Indian Partition (1947) from the viewpoint of new ecological materiality, that studies inclusively and interrelatedly the biological reality of the corporeality of territories and their inhabitants, on the one side; while being aware of the entropic kinetics of tense bodies and their holistic and rhizomatic permeabilities, on the other. To this purpose, a reduced bunch of poems from a much wider corpus generated by this turning point is chosen, written by women authors such as Prerna Bakshi, Sujata Bhatt, Adeeba Talukder and Moniza Alvi. It does not by any means pretend to be exhaustive because it would be impossible to globally visualize the enormous amount of traumatic facts, echoes, mirages, revisions and rereadings that the Partition brings about–a wide scar that opens and bleeds with ease—especially when all kinds of events, workshops and memorials of the 70th and the 75th anniversaries are so close. Among the most relevant items there could be highlighted, firstly, the construction of landscape imagery mediated by fracture; secondly, the problematization of the various ideological exiles caused by the Partition; or, lastly, the material integration of cultural and identity realities, seen as physical and tangible facts susceptible to development and transformation.

    • English

      Este artículo intentará leer la memoria de la Partición india de 1947 desde las nuevas materialidades ecológicas, que estudian de manera inclusiva e interrelacionada la realidad biológica de la corporalidad de los territorios y los individuos que los pueblan, por un lado; y que son conscientes de la cinética entrópica de los cuerpos en tensión y de la permeabilidad holística y rizomática de tales cuerpos, por el otro. Para este propósito se utilizará una breve selección de poemas de entre el amplísimo corpus generado por este hito, de autoras tales como Prerna Bakshi, Sujata Bhatt, Adeeba Talukder, y Moniza Alvi. No pretende ser exhaustivo, porque sería imposible dar una visión global de la amplia cantidad de hechos traumáticos, ecos, espejismos, revisiones y relecturas que ha conllevado la Partición –una gran cicatriz que se abre y supura con facilidad—, sobre todo cuando están tan cerca los eventos, talleres y conmemoraciones de los setenta y setenta y cinco aniversarios, respectivamente. Entre los principales puntos de interés destacaremos, en primer lugar, la construcción de imágenes paisajísticas mediatizadas por la fractura; a continuación, la problematización de los diferentes exilios ideológicos provocados por la Partición; o, finalmente, la integración material de las realidades culturales e identitarias, vistas como hechos físicos y tangibles, susceptibles de desarrollo y transformación.


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