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Resumen de Moving from What Do English Teachers know? to How Do English Teachers Experience Knowledge? A Decolonial Perspective in the Study of English Teachers’ Knowledge

Adriana Castañeda Londoño

  • español

    a existido un continuo interés por definir en qué consiste el conocimiento del docente de inglés con el propósito de definir los límites del campo de la enseñanza de esta lengua. El objetivo del artículo, enmarcado dentro de las premisas del giro decolonial, es compartir algunos de los resultados del estudio sobre el conocimiento docente teniendo como concepto de conocimiento lo descrito por Anzáldúa (2000). El conocimiento entendido como “una teoría de la consciencia global… que intenta abarcar todas las dimensiones de la vida, tanto internas como externas -los reinos de lo emocional, lo mental, lo imaginativo, lo espiritual, y lo corpóreo” (p.177). Los datos fueron recolectados por medio de narrativas testimoniales cuyo análisis estuvo basado en algunas de las pautas encontradas en el trabajo de Benmayor (2012) para escribir y comunitariamente analizar narrativas testimoniales escritas por profesores de inglés.  El estudio también está inspirado y fundamentado en Las Epistemologías del Sur (Sousa Santos, 2004, 2006, 2016, 2018) para pensar sobre el conocimiento mucho más allá de las experiencias cognitivas de los docentes. Algunos de los resultados del estudio muestran que el conocimiento no es sólo una experiencia cognitiva sino emocional y corpórea. Los docentes de inglés no sólo utilizan los conocimientos metodológicos, pedagógicos o de contenido, sino que también experimentan el conocimiento a través de la emoción, como se muestra en un ejemplo de narrativa testimonial.

  • English

    There has been a continuing interest in defining what comprises English teachers’ knowledge with the purpose of defining the boundaries of the English Teaching field and developing it as a respected discipline in education (Richards, 1990). The objective of this paper, shaped by the tenets of the Decolonial Turn, is to share some of the results of studying teachers’ knowledge with a view of knowledge described by Anzaldúa (2000) as “an overarching theory of consciousness… that tries to encompass all the dimensions of life, both inner –mental, emotional, instinctive, imaginal, spiritual, bodily realms—and outer—social, political, lived experiences.” (p. 177). Data were gathered by means of testimonial narratives, and their analysis followed some guidelines of Benmayor’s (2012) framework of testimonial narratives writing and communal analysis. The study is also inspired by and grounded on the Epistemologies of the South (Sousa Santos, 2004, 2006, 2016, 2018) to think of knowledge beyond the cognitive experiences of teachers. Some of the results show that teachers’ knowledge is something experienced by them not only in their cognition but also in their emotions and body. Not only do teachers rely on content, pedagogical or methodological knowledge, but also on emotion, as evidenced in a sample of teachers’ testimonial narratives.


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